Porty, logistyka

Minęło 10 lat od pierwszego zawinięcia kontenerowca oceanicznego do polskiego portu w ramach serwisu żeglugowego Daleki Wschód - Europa. Kontenerowiec Maersk Taikung, który 4 stycznia 2010 r. przybył z pierwszym ładunkiem wiezionym bezpośrednio z Chin, jako największy wtedy w historii Portu Gdańsk i pierwszy obsłużony w polskich portach kontenerowiec klasy post-panamax, otworzył cotygodniowe zawinięcia podobnych statków, w rozszerzonej postaci trwające do dzisiaj. 

Dziesięć lat temu globalny przewoźnik kontenerowy A.P. Moller - Maersk dodał terminal DCT Gdansk, w ramach swojej siatki regularnych oceanicznych połączeń żeglugowych, do serwisu Daleki Wschód - Europa Północna AE10. Zainaugurowano tym samym regularne zawinięcia kontenerowców oceanicznych do polskiego portu, co było wydarzeniem rewolucyjnym dla bałtyckiego rynku.

Maersk Taikung opuścił DCT Gdańsk 5 stycznia, w historycznym zawinięciu spędził w gdańskim porcie 36 godzin.

Włączenie zawinięć do Gdańska w serwisie AE10 wywołało wzmożony obrót kontenerowy także mniejszymi statkami. Feederowe połączenia do portów rosyjskich i skandynawskich obsługiwały wtedy zarówno kontenerowce Maerska, jak i niezależnego operatora Unifeeder, realizując założenia gdańskiego hubu kontenerowego dla Bałtyku.

Przez pierwszy miesiąc - do 2 lutego 2010 r., kiedy przy terminalu DCT zacumował Svendborg Maersk - do Gdańska zawitały kolejno: Skagen Maersk, Sally Maersk i Maersk Tanjong. Każda z tych jednostek miała ponad 330 metrów długości i 40 metrów szerokości i mieściła po ok. 8 400 TEU.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Tak zapowiadaliśmy w naszym informacyjnym serwisie internetowym inaugurację obsługi pierwszego w historii polskich portów bezpośredniego międzykontynentalnego, regularnego połączenia żeglugowego globalnego przewoźnika kontenerowego: Bałtycki hub kontenerowy w Gdańsku? 

Zobacz galerię zdjęć pokazującą wejście kontenerowca Maersk Taigung, 4 stycznia 2010 r., do terminalu DCT Gdańsk i zdjęcia z pokładu statku.

 

1 1 1 1
+2 Aura da radę?
Aura da radę wpłynąć do portu barkowego z największymi elementami? Tam jest bardzo płytko.
14 luty 2021 : 14:31 insajder | Zgłoś
0 Oczywiście :)
Aura ma 5 m zanurzenia, także na spokojnie dała radę :)
19 luty 2021 : 23:57 Offshore | Zgłoś
+4 Brawo
Trzymam kciuki za tą budowę. Chciałbym by powstał PDH w największej planowanej opcji. To pierwszy bardzo potrzebny taki projekt w Polsce i jeden z kilku w Europie. To ważne dla całej Polski i PKB całego kraju. Brawo
15 luty 2021 : 13:45 Zenon | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.749 3.8248
EUR 4.2431 4.3289
CHF 4.5825 4.6751
GBP 4.959 5.0592