Porty, logistyka

Port Gdańsk aktywnie szuka inwestorów, m. in. w Singapurze, dla mającego powstać w Gdańsku Portu Centralnego. W Singapurze trwa polska misja gospodarcza - poinformował PAP wiceprezes Portu Gdańsk Marcin Osowski. 29 października w Singapurze spotkali się czołowi przedstawiciele branży morskiej obu krajów. To pierwsza taka inicjatywa, łącząca dwie najprężniej rozwijające się gospodarki świata. Jednocześnie wydarzenie uczciło 50-lecie stosunków dyplomatycznych pomiędzy krajami.  

Wyjaśnił, że to właśnie Port Gdańsk zainicjował i zorganizował misję gospodarczą Singapore Maritime & Business Mixer.

Osowski dodał, że Port Gdańsk aktywnie szuka nowych inwestorów i kontrahentów dla Portu Centralnego, a organizacja misji w Singapurze była naturalnym wyborem dla gdańskiego portu. Singapur jest bowiem jednym z największych portów azjatyckich i jednym z najważniejszych centrów finansowych i logistycznych świata. Stąd też pochodzi największy operator i inwestor w gdańskim porcie - singapurska grupa PSA International. W maju br. PSA wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund zakupiło największy terminal kontenerowy w Polsce - DCT Gdańsk.

Wiceprezes poinformował, że Port Gdańsk zaprezentował podczas misji największy projekt inwestycyjny z branży portowej w Europie, czyli Port Centralny. Przedsięwzięcie to zakłada rozbudowę obecnej infrastruktury portowej, a także dodanie ponad 19 km nabrzeży użytkowych, 9 nowych terminali i 8,5 km falochronów. Inwestycje te mają przełożyć się na wzrost przeładunków w gdańskim porcie do 100 mln ton rocznie w ciągu 10 lat.

Ocenił, po zakończeniu inwestycji Port Gdańsk ma szanse stać się nie tylko największym portem, ale również najprężniej działających centrum logistycznym Europy Wschodniej.

Wydarzenie przyciągnęło ponad 250 osób związanych z lokalnych biznesem, szukających nowych kontaktów biznesowych i możliwości inwestycyjnych. Polskiej delegacji przedsiębiorców przewodził Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ze strony singapurskiej z polskimi gośćmi spotkał się Baey Yam Keng, Starszy Sekretarz w Ministerstwie Transportu oraz w Ministerstwie Kultury, Społeczności i Młodzieży. Port Gdańsk reprezentował Łukasz Greinke, Prezes Zarządu.

”Wybór Singapuru wiąże się z przejęciem przez największego operatora kontenerowego na świecie singapurską grupę, PSA International, gdańskiego terminala DCT, a także z okazji 50 rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Singapurem” - powiedziała PAP Ewa Kłos, główna organizatorka ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk polskiej misji. Dodała, że misja została zorganizowana dla polskich przedsiębiorstw związanych z gospodarką morską oraz spółek skarbu państwa. W wydarzeniu wzięły udział m.in. KGHM Polska Miedź, Lotos Oil, LOT Cargo, Invest in Pomerania oraz kilkanaście mniejszych podmiotów z Polski i Singapuru.

Kłos dodała, że jest to pierwsza inicjatywa Portu Gdańsk w kraju, będącym centrum gospodarczym Azji Południowo-Wschodniej. Poinformowała, że patronat nad wydarzeniem objęła Ambasada RP w Singapurze, gościem specjalnym wydarzenia był minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, zaś partnerem merytorycznym - Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Jak podkreślił Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, celem Portu Gdańsk było zaznaczenie swojej pozycji jako "bramy do Bałtyku" dla singapurskich i azjatyckich firm logistycznych, zapewniających dostęp do 120 milionów konsumentów.

”Port Gdańsk ma ambicję zdobycia dominacji na Morzu Bałtyckim, a do tego potrzebujemy rozwijania kontaktów handlowych w najbardziej rozwijającym się regionie świata, czyli w Azji. Współpraca z PSA Group pozwala zintensyfikować te wysiłki oraz przedstawiać Port Gdańsk, polską branżę morską, a szerzej również region Europy Środkowej, jako niezwykle ważny łącznik pomiędzy Azją i Europą Zachodnią. Możemy wreszcie wykorzystać nasze położenie i szybko modernizującą się infrastrukturę. To również okazja do zaprezentowania ambitnych zamierzeń inwestycyjnych, takich jak Port Centralny, największa inwestycja w infrastrukturę morską w Europie” - powiedział poproszony przez PAP o komentarz prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

"Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie. Przeładunki w 2018 roku zwiększyły się o 20%, w tym roku jest to już 9%, a celujemy w przeładowanie ponad 52 milionów ton" - powiedział Łukasz Greinke. "Ten wzrost wynika z doskonałego zrozumienia mocnych punktów naszego miasta. Jesteśmy jedynym bałtyckim portem, do którego regularnie przypływają statki z Azji, w tym największe jednostki świata - w tym największy na świecie kontenerowiec MSC Gulsun. Mamy najszybsze i najbardziej opłacalne połączenie z Europą Wschodnią - przede wszystkim do Polski, Czech, Słowacji. Węgier, Białorusi i Ukrainy".

Singapore Maritime & Business Mixer składał się części konferencyjnej, podczas której polskie i singapurskie przedsiębiorstwa przedstawiały swoje doświadczenia oraz wskazywały obszary do współpracy. Dyskutowano o trendach branży morskiej i światowego handlu. Jednocześnie wraz z PAIH polscy uczestnicy mieli możliwość spotkań z przedstawicielami biznesu Singapuru w formule b2b. Łącznie w wydarzeniu wzięło udział niemal 200 przedstawicieli polskiego i singapurskiego biznesu.

Podczas wydarzenia Port Gdańsk zaprezentował największy projekt inwestycyjny z branży portowej w Europie. Port Centralny zakłada rozbudowanie obecnej infrastruktury portowej i dodanie ponad 19 km nabrzeży użytkowych, 9 nowych terminali i 8,5 km falochronów. Inwestycja w rezultacie ma przynieść wzrost przeładunków w Porcie aż do 100 mln ton rocznie w przeciągu 10 lat. Tym samym Port Gdańsk ma szanse stać się nie tylko największym portem, ale również najprężniej działających centrum logistycznym Europy Wschodniej.

Port Gdańsk planuje zrealizować Port Centralny z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Prace nad koncepcją zagospodarowania Portu Centralnego trwały około roku. W maju b.r. zaprezentowano jego ostateczną koncepcję. Zakłada ona budowę nowego portu, który miałby powstać w sąsiedztwie gdańskiego półwyspu Westerplatte.

Jak informował PAP w maju Osowski, Port Centralny obejmuje około 1400 ha akwenu i 410 ha powierzchni lądowej. W ramach przedsięwzięcia przewidziano budowę dziewięciu terminali, czterech obrotnic oraz trzech torów podejściowych. W porcie mają znaleźć się m.in. dwa nowe terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

Inwestycja ma kosztować ok. 12 mld zł, a pierwsze terminale mają pojawić się w 2029 r. Konkretne roboty budowlane poprzedzi m.in. przygotowanie szczegółowej koncepcji programowo-przestrzennej. Równolegle z tymi pracami zarząd portu ma czynić starania w celu pozyskania kontrahentów.

Wydarzeniu towarzyszyła wizyta w terminalu PSA International, który swoją główną siedzibę ma właśnie w Singapurze. W maju tego roku PSA zakupiła terminal DCT Gdańsk, największy terminal kontenerowy w Polsce, we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund.

Na pamiątkę 50-lecia stosunków dyplomatycznych między Polską i Singapurem 29 października został odsłonięty dzwon żeglarski. Specjalnie na tę okazję została odlana kopia dzwonu żeglarskiego z "Daru Młodzieży", który wcześniej odwiedził Singapur w ramach światowego Rejsu Niepodległości.

Marcin Szywała (PAP), rel (ZMP Gdańsk)

+10 Inwestor
W Gdansku niech inweastuje polski inwestor - panstwo polskie!!
01 listopad 2019 : 21:26 fotograf baltycki | Zgłoś
+2 Nie tak to miało wygladać część 1
Rząd PiSu popełnia wielki błąd wprowadzając do tej inwestycji obcy kapitał , porty to strategiczne miejsca i oddawanie ich w obce zależności to osłabianie i uzależnianie państwa . Nie wiem skąd nagle taki zamysł oddawania obcym podmiotom cennych dochodowo inwestycji .Przypomnę ,że w 2018 roku Państwo Polskie uzyskało 40 mld złoty do budżetu z tytułu podatków, akcyzy , i eksploatacji polskich portów morskich i stanowiło to 10 % budżetu polski mówił o tym często Marek Gróbarczyk i sam premier Morawiecki . W wyniku takiej sytuacji zachodzi pytanie kto i dlaczego forsuje tak fatalne decyzje tym bardziej ,ze Port Gdański będzie w stanie spokojne przeładować 100 mln ton około 2030 roku i to bez zbędnej pomocy innych obcych instytucji .
02 listopad 2019 : 08:32 Polska na Morzu | Zgłoś
+2 Nie tak to miało wygladać część 2
Taka decyzja forsowania tej inwestycji musi zapalić czerwona lampkę tym bardziej ,że porty o dziwo przyniosły największy dochód do budżetu państwa bijąc inne podmioty gospodarcze na głowę . Oddanie zysków jakie mogli by powiększyć Polacy w postaci tej inwestycji uważam za skandal i przypomina mi to KGHM . Dlatego absolutnie nie możemy się zgodzić z fatalna decyzja jaką forsuje PiS odnośnie tej inwestycji , nie tak to miało wyglądać.
02 listopad 2019 : 08:33 Polska na Morzu | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter