W tym tygodniu minęło 40 lat od pierwszego zawinięcia statku do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni. Był nim brytyjski ro-ro Baltic Eagle.
Do europejskiego portu, Rotterdamu, pierwszy statek kontenerowy z Ameryki Północnej - kolebki konteneryzacji - zawinął 3 maja 1966 roku.
Pierwszym polskim, morskim terminalem kontenerowym z prawdziwego zdarzenia był Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni (obecnie BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., część filipińskiej grupy ICTSI), którego budowę rozpoczęto w 1976 r. Wcześniej działał tymczasowy terminal kontenerowy przy nab. Polskim i Fińskim, w rejonie, gdzie obecnie budowany jest nowy terminal promowy portu Gdynia.
Trzy lata później, 29 października 1979 r. terminal obsłużył pierwszy statek ro-ro - Baltic Eagle, pływający dla wspólnego serwisu United Baltic Corporation i Polskich Linii Oceanicznych, działającego pod nazwą Polanglia (później do BTK zawijał także siostrzany Inowrocław należący do PLO).
Statek wyładował kilkanaście pustych kontenerów i roll-trailerów (naczep terminalowych), potrzebnych do załadunku kontenerów. W rejs do Felixstowe w Wielkiej Brytanii Baltic Eagle zabrał kontenery w łącznej przeliczeniowej ilości 180 TEU.
Oznaczało to otwarcie, po czterech latach budowy terminalu, pierwszego regularnego serwisu żeglugowego między BCT a Felixstowe.
Co warte podkreślenia, w grudniu tego samego roku, na terminalu został obsłużony również pierwszy pociąg kontenerowy.
PBS, rel
Fot.: Halina Wasielke-Cieślak