Obserwowany od kilku lat wzrost przeładunku paliw płynnych na rynku transportu morskiego, spowodował konieczność modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia (SPPP).
Celem zwiększenia możliwości przeładunkowych SPPP, Zarząd ZMPG S.A. podjął się realizacji trzech odrębnych zadań inwestycyjnych w tym rejonie Portu Gdynia:
- Wymiana urządzeń cumowniczo-odbojowych na Stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych;
- Modernizacja SPPP w zakresie przebudowy stałej instalacji gaśniczej oraz instalacji przeładunku paliw z instalacjami przynależnymi;
- Wyposażenie SPPP w drugie ramie przeładunkowe.
Z pośród nich dwa zostały już zrealizowane. Dnia 14 maja 2019 r. zakończono wymianę urządzeń cumowniczo-odbojowych (koszt całkowity około 1,3 mln zł). Natomiast 7 sierpnia 2019 r. włączono do eksploatacji przebudowaną instalację gaśniczą na SPPP.
W ramach tej inwestycji wymieniono:
- pompy główne w budynku pompowni p.poż.;
- działka wodno-pianowe na monitorach gaśniczych;
- pompowy system podawania środka pianotwórczego;
- system sterowania działek wodno-pianowych z hydraulicznego na elektryczny;
- niezbędne orurowanie i armaturę instalacji technologicznych;
Dodatkowo zamontowano system kamer termowizyjnych, monitorujących proces przeładunku paliw płynnych pod kątem zagrożeń pożarowych, system monitorujący i sterujący pracą całego systemu gaśniczego oraz w sterowni budynku pompowni p.poż. pełną wizualizację pracy systemu gaśniczego.
"Z uwagi na fakt, że prace przeładunkowe na SPPP odbywają się w warunkach podwyższonego ryzyka wybuchu i pożaru, celem zapewnienia ciągłości prac przeładunkowych, każdorazowo konieczne było zapewnienie asysty statku pożarniczego. Całkowity koszt zadania zamknął się kwotą około 8,6 mln zł." - mówi Wiceprezes Zarządu ZMPG SA Grzegorz Dyrmo.
Modernizowane Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia połączone jest bezpośrednio z rozbudowywaną bazą paliw w Dębogórzu, należącą do Grupy Kapitałowej PERN. PERN ogłosił przetarg na budowę dwóch zbiorników oraz infrastruktury im towarzyszącej. Będą w nich magazynowane produkty naftowe. Każdy zbiornik ma mieć pojemność 32 tys. m³
"Potwierdzeniem zasadności podjętych inwestycji na SPPP są inwestycje realizowane przez PERN w zakresie posiadanej przez nich bazy magazynowej. Mając na uwadze komplementarność działalności PERN i ZMPG, w obszarze przeładunku i magazynowania paliw płynnych, Port Gdynia musi podejmować wysiłek, mający na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych SPPP. Dopełnieniem całości naszych działań w tym zakresie będzie przewidywana na koniec roku dostawa i uruchomienie drugiego nalewaka." - dodaje Wiceprezes Dyrmo.
W ramach realizacji przebudowy stałej instalacji gaśniczej na Stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych na falochronie zwiększono zasięg podawania mieszaniny wodno-pianowej do 70 m. Zwiększenie skutecznego zasięgu nowo pobudowanej instalacji p.poż. ma bezpośredni wpływ na możliwość obsługi większych jednostek.
rel (ZMP Gdynia)
Fot.: Piotr B. Stareńczak, ZMPG
W Afryce jest latwiej.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.