Musimy dynamicznie zwiększać możliwości infrastrukturalne portów Trójmiasta oraz portów Szczecin i Świnoujście - powiedział w czwartek Gdańsku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas inauguracji inwestycji poprawiającej dostęp kolejowy do Portu Gdańsk.
O rozpoczęciu prac w ramach projektu "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk" poinformowano w czwartek podczas konferencji prasowej obok przystanku kolejowego Gdańsk Stadion Expo. Inwestycja ma się zakończyć do końca 2021 r. Jej wartość to ponad 1,4 mld zł, z czego prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej w ramach instrumentu finansowego CEF - "Łącząc Europę".
"To dobry czas dla Polski, dobry czas dla polskich kolei, dobry czas dla polskich portów. My musimy dzisiaj bardzo intensywnie, dynamicznie zwiększać możliwości infrastrukturalne portów Trójmiasta oraz portów Szczecin i Świnoujście. To nasz obowiązek i wyzwanie, które podejmujemy" - powiedział Adamczyk.
Poinformował, że ogółem inwestycje kolejowe dotyczące portów w Gdańsku i Gdyni opiewają na 3,2 mld zł, a 1,5 mld zł, jeśli chodzi o porty w Szczecinie i Świnoujściu.
"Bez mała 600 rozjazdów zostanie wymienionych, kilkadziesiąt kilometrów szlaków kolejowych, zelektryfikowane główne linie. Najdłuższe pociągi będą mogły wjeżdżać do polskich portów. I nie tylko najdłuższe, ale wagony z największym obciążeniem osi. I to będzie efekt tych wszystkich naszych starań. Jesteśmy to winni polskim portom oraz polskiej gospodarce. Polskie porty zasługują na to, żeby być najważniejszymi portami bałtyckimi - podkreślił szef resortu infrastruktury.
Robert Pietrzak