Usprawnienia w przygotowaniu i realizacji budowy portów zewnętrznych zakłada projekt ustawy, którym ma zająć się we wtorek rząd. Ministrowie omówią także m.in. zwolnienie z podatku dochodowego marynarzy pracujących na polskich statkach morskich.
Usprawnienia w przygotowaniu i realizacji budowy portów zewnętrznych zakłada projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych przygotowany przez ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Projekt został przygotowany w celu usprawnienia przygotowania i realizacji budowy portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, czyli portów Gdańsk, Gdynia, a także zespołu portów Szczecin-Świnoujście.
Proponowane przepisy określają zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji budowy portów zewnętrznych. Rozwiązania mają umożliwić przyspieszenie procesu inwestycyjnego budowy tych portów.
Autorzy przepisów spodziewają się lepszego wykorzystania potencjału portów, dostosowania ich do coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, a także trwałego umocnienia ich pozycji na Bałtyku.
W planach rządu jest także omówienie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o pracy na morzu. Proponowane przepisy dotyczą m.in. zwolnienia z podatku dochodowego marynarzy pracujących na polskich statkach morskich.
Jak napisano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), jego celem jest realizacja stanowiska Komisji Europejskiej przedstawionego w toku postępowania ws. notyfikacji środka pomocowego dla armatorów statków morskich.
Pomoc polega na zwolnieniu z podatku dochodowego marynarzy uzyskanego z tytułu pracy na statkach morskich o polskiej przynależności wykonywanej łącznie przez 183 dni w roku podatkowym w żegludze międzynarodowej na statkach wykorzystywanych do przewozu ładunku lub pasażerów.
W ocenie KE przepis ten należy rozszerzyć na statki morskie o przynależności państw członkowskich UE oraz EOG (Europejski Obszar Gospodarczy - PAP), aby zapobiec ich dyskryminacji. Takie rozwiązania stosowane jest również w innych państwach członkowskich. Dzięki temu możliwość uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego uzyskają - zgodnie ze stanowiskiem KE - marynarze pracujący na statkach pod polską banderą, ale również pod banderami państw UE i EOG.
Proponowana zmiana pozwoli na wydanie pozytywnej decyzji o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym przez KE i dołączenie Polski do grona większości państw członkowskich stosujących "Wytyczne Wspólnoty ws. pomocy publicznej dla transportu morskiego" - podają autorzy nowych przepisów.
Kolejnym punktem będzie projekt ustawy o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw. Dokument wykonuje prawo UE.
Projekt ustawy ma na celu dostosowanie aktów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie portów do postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 15 lutego 2017 r. ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów, które weszło w życie z dniem 24 marca 2019 r. - podało ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, które jest autorem proponowanych przepisów.
Jak poinformowało ministerstwo, dodatkowym celem projektu jest wzmocnienie pozycji podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi oraz usprawnienie funkcjonowania portów.
autor: Kacper Reszczyński
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.