W dniu 19 grudnia 2018 r. do portu w Kłajpedzie (Klaipeda Seaport) wpłynął jeden z największych kontenerowców świata - o ładowności 19 462 TEU, eksploatowany przez linię żeglugową Mediterranean Shipping Company (MSC). Było to zawinięcie próbne, które uznano za pełny sukces.
Długość jednostki sięga 400 metrów, szerokość 59 metrów. Dotychczas największymi statkami wpływającymi do portu w Kłajpedzie były kontenerowce o ładowności 13 119 TEU, długości 366 metrów i szerokości 48 metrów.
Udane zawinięcie MSC Ingy pozwoliło Kłajpedzie umocnić pozycję w "najwyższej lidze kontenerowej", jako że tylko 37 portów morskich (tj. około 7 proc. z 500 znaczących portów świata) gotowych jest do przyjmowania statków klasy ULCV, do których należy MSC Ingy. Dotychczas, w regionie Morza Bałtyckiego, jedynie terminale kontenerowe Aarhus (Dania) i Gdańsku (Polska) przyjmowały takie statki.
Statek zacumował przy nabrzeżu JSSC Klaipedos Smeltė - właściciela pomyślnie działającego międzynarodowego centrum dystrybucji ładunków (HUB). Obecnie regularnie, raz w tygodniu, obsługiwane są przy nim m.in. kontenerowce o ładowności 5000-7000 TEU z serwisu "Australia Express" łączącego Kłajpedę z ważnymi tranzytowymi portami europejskimi oraz z daleko-wschodnimi, takimi jak Londyn, Antwerpia, Walencja, Neapol, King Abdullah (Arabia Saudyjska), Singapur, Kolombo, Sydney z każdorazowymi przeładunkami rzędu 6000 TEU (za- i wyładunek). Większość tych kontenerów jest przeładowywana na statki dowozowe (feedery) pływające do portów w Finlandii, Rosji, Estonii i innych krajach.
Terminal kontenerowy w Kłajpedzie stanowi bezpośrednią konkurencję dla trójmiejskich terminali, szczególnie DCT Gdańsk, do którego już od dłuższego czasu zawijają pojemnikowce klasy ULCV, o ładowności nawet do ok. 21 000 TEU.
Kontenerowiec MSC Ingy eksploatowany jest na szlaku łączącym Chiny (Ningbo, Shanghai), Koreę Południową (Kwangyang) o Malezję (Tanjung Pelepas) z portami Europy - Sines, Bremerhaven, Gdansk, Rotterdam i Kłaipeda).
Z MSC Ingy, podczas próbnego zawinięcia do Kłajpedy, wyładowano ok. 1100 TEU, głównie z przeznaczeniem do odbiorców litewskich i białoruskich. Jako że zawinięcie traktowano jako próbne, zdecydowano, że nie będzie on w Kłajpedzie załadowany do maksymalnego dopuszczalnego w tym porcie zanurzenia.
Można się spodziewać, że MSC podejmie decyzję o regularnych zawinięciach statkami ULCV do Klaipeda Seaport na początku 2019 r.
Prognozuje się, że obsługa kontenerów w Klaipeda Seaport będzie nadal rosła. "Klaipedos Smelte" już rozpoczęło przygotowania do tego wzrostu: rozpoczęto budowę nowych obiektów magazynowych, podpisano umowę z firmą fińską "Konecranes" na zakup 12 nowoczesnych żurawi kontenerowych. Planuje się, że po zainwestowaniu 65 milionów euro zdolność przeładunkowa terminalu kontenerowego "Klaipedos Smelte" osiągnie 800 000 sztuk kontenerów lub 1,2 miliona TEU w 2020 roku. Obecnie w "Klaipedos Smelte" zatrudnionych jest 310 osób, w tym ok. 60 specjalistów zatrudnionych i szkolonych od maja br.
Krzywa wzrostu przeładunków kontenerów w Kłajpedzie Seaport idzie wyraźnie w górę. W porównaniu z poprzednim rokiem przeładunki kontenerów w Klaipeda Seaport wzrosły o prawie o 60 procent (430 974 TEU zostało obsłużonych w roku do 11 stycznia 2017 r., a w kolejnym - do 11 stycznia 2018 r. - 677 350 TEU).
W znacznym stopniu przyczynia się do tego wzrostu także JSC Klaipeda Container Terminal - kolejna firma zajmująca się przeładunkami kontenerów. Jej obroty kontenerowe wzrosły w minionym roku o ponad 20 procent.
Oczekuje się, że tendencje wzrostowe w ładunkach będą się utrzymywać, ponieważ poprawiły się w Klaipeda Seaport warunki dla dużych kontenerowców - na mocy rozporządzenia Ministra Transportu i Komunikacji, które weszło w życie w listopadzie, obniżono opłaty portowe dla statków o tonażu pojemnościowym brutto powyżej 60 tys. jednostek.
rel (Klaipeda Seaport)
MSC Ingy w Kłajpedzie:
Dziś budowanie takiej drogi na polskim terytorium dla konkurenta z Litwy to sabotaż polskich portów ,jak Litwa i Białoruś potrzebują drogi na południe Europy to niech budują ją u siebie za swoje pieniądze a nie za nasze polskie ,forsowanie budowy tej drogi jest wbrew polskiej racji stanu .
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.