Według oficjalnego komunikatu spółki Polskie LNG, operatora terminalu importowego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu - 24 cysterny załadowane skroplonym gazem ziemnym - LNG jednego dnia, czyli ekwiwalent energii zawartej aż w tysiącu ton węgla kamiennego! To nie jedyna liczba, jaką załoga Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego może się obecnie pochwalić - czytamy w komunikacie, w którym stwierdzono też, że pod wieloma względami Polskie LNG wyprzedza konkurencję z europejskich terminali.
Rok 2018 dla Polskiego LNG jest iście rekordowy. Do początku grudnia terminal przyjął 21 statków ze skroplonym gazem ziemnym. Licząc od pierwszego metanowca, jaki przypłynął do Świnoujścia pod koniec 2015 roku - było już 45 dostaw. Spółka ma zaplanowane jeszcze dwie w grudniu; a najprawdopodobniej do końca pierwszego kwartału 2019 roku Polskie LNG będzie mogło pochwalić się przyjęciem aż 50 statków.
Statystyki załadunku cystern są jeszcze bardziej imponujące - czytamy w komunikacie Polskiego LNG. W bieżącym roku z terminalu wyjechało ich ponad 1500. Liczba ta (szacunki na przełom listopada i grudnia) już teraz przewyższa zestawienia tej usługi w analogicznym okresie działalności europejskich terminali np. w Rotterdamie (Gate) czy belgijskiego Fluxys w Zeebruge. Warto dodać, że i ten wynik zostanie poprawiony przez polską spółkę - prawdziwy boom i zwiększone zapotrzebowanie na LNG dopiero przed nami, wraz z przyjściem mroźnej zimy.
Warto zaznaczyć - kontynuuje Polskie LNG, że rekordowe załadunki LNG osiągane są przy obecnym kształcie świnoujskiej instalacji, która jeszcze się zmieni. Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln Nm3, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 000 m³, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.
– Nasz terminal jak i plan jego rozbudowy wpisuje się doskonale w perspektywę gwałtownego rozwoju tzw. "Małego LNG" (SSLNG - Smal Scale LNG) - podkreśla Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG. – Po zakończeniu prac będziemy oferować dodatkowe usługi, jak choćby przeładunek skroplonego gazu na cysterny kolejowe a także gazowce małej skali. Wpłyniemy na rozwój rynku gazu w żegludze morskiej, śródlądowej, przewozach kolejowych i samochodowych. Trzeba również dodać, że tym samym, zwiększymy znaczenie świnoujskiego terminalu w regionie Europy Północnej oraz Środkowo-Wschodniej.
rel (Polskie LNG)
Fot.: PGNiG
Statystyki terminalu Polskiego LNG:
- 45 - liczba ilość dostaw LNG drogą morską do polskiego terminalu (stan na początek grudnia 2018 r.)
- prawie 9 mln m³ - ilość dostarczonego LNG do Terminalu (licząc od pierwszej dostawy w grudniu 2015 r.)
- ponad 4,8 mld Nm³ - ilość zregazyfikowanego surowca od początku eksploatacji terminalu
- 1543 szt. - liczba załadowanych cystern w 2018 roku (stan na koniec listopada 2018)
- 3604 szt. - liczba załadowanych cystern od początku eksploatacji terminalu (stan na koniec listopada 2018)
- 150 tys. m³ - ilość załadowanego LNG w cysterny samochodowe od 2016 r.
1000 ton węgla kamiennego to ok. 20 wagonów (standardowo po kraju jeżdżą pociągi złożone z 42 wagonów węglarek). 20 wagonów z węglem, taką ilość terminal portowy ładuje w ciągu 2-3 godzin. Naprawdę wspaniałe osiągnięcie.
Na przełomie XI/XII w Gate - 2552 cystern
[[link usunięty]]
Ten kłamliwy prymitywizm rozprzestrzenia się w zatrważającym tępie!
Za podział na plemiona i za spopularyzowanie publicznego kłamstawa BĘDZIECIE SIEDZIEĆ.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.