Międzynarodowe targi China International Logistics and Transportation Fair w Shenzhen to jedno z najważniejszych wydarzeń branży logistyczno-transportowej w Azji. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uczestniczył w nim już po raz trzeci.
Gdańsk, obecnie najszybciej rozwijający się port Europy, budzi duże zainteresowanie wśród przedstawicieli branży morskiej z całego świata. Dlatego też podczas debat i rozmów w czasie azjatyckich targów duży nacisk położono na inwestycje. – Rynek chiński bacznie przygląda się temu, co się u nas dzieje. Rozmawiamy o modernizacji sieci transportowej, przebudowie portowej infrastruktury, działaniach na rzecz żeglugi śródlądowej – mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Tematem, który szczególnie przyciąga, jest budowa Portu Centralnego – dotychczasowy postęp prac, planowane rozwiązania logistyczne i infrastrukturalne, moc przeładunkowa oraz formy finansowania projektu. - Inwestycja Portu Centralnego budzi ogromne zainteresowanie w skali globalnej, bo też i sam projekt stoi globalnie na najwyższym poziomie. Już w tym momencie prowadzimy rozmowy z największymi operatorami, także ze strony chińskiej – wyjaśnia Marcin Osowski.
Dla uczestników debat istotnym aspektem była także digitalizacja portów morskich w ramach platformy PCS (Port Community System). Port Gdańsk, jako jeden z pierwszych portów na Bałtyku, dąży do wdrożenia nowych systemów w praktyce. Podczas targów Port Gdańsk podpisał deklarację o współpracy z największymi światowymi portami (Antwerpia, Barcelona, Ryga, Hamburg, Halifax, Indonezja, Rotterdam, Sri Lanka, Walencja, Zeebrugge i Shenzhen) w zakresie wymiany danych, promocji i wykorzystania nowych technologii oraz budowania sojuszy portowych.
Pod szyldem Portu Gdańsk prezentował się nie tylko ZMPG, ale także jego kontrahenci – Adampol, Premco i Speed. Hasło przewodnie Portu Gdańsk na tegorocznych targach brzmiało „Success and Growth” – sukces i wzrost. Było to odniesienie do rekordowych przeładunków w pierwszej połowie roku 2018. – Port dynamicznie się rozwija, a my razem z nim. Widzimy ogromny potencjał i możliwości w zakresie automotive, niebawem powstanie nowe Nabrzeże Północne przeznaczone dla ładunków Ro-Ro, później Port Centralny. Chińczycy są zainteresowani współpracą w tym zakresie. Port Gdańsk to marka sama w sobie i bardzo nas cieszy, że Zarząd oferuje możliwość udziału w wydarzeniach krajowych i międzynarodowych. To wzmacnia nie tylko naszą pozycję jako przedsiębiorstwa, ale także pokazuje światu, że trzymamy się razem i wspólnie pracujemy na sukces – komentuje Łukasz Szutenberg, menedżer ds. rozwoju w Adampolu, specjalizującym się w przeładunku aut handlowych w Porcie Gdańsk.
Kierunki wschodnie są także istotne dla Premco: - Zajmujemy się szeroko pojętą logistyką, która obejmuje nie tylko przeładunek kontenerów, ale także m.in. kwestie związane z odprawami celnymi oraz transportem samochodowym obsługiwanych towarów. Mamy naprawdę dobrą ofertę dla kontrahentów z Chin, a targi są doskonałą okazją do tego, by móc bezpośrednio z azjatyckimi przedsiębiorcami o tym rozmawiać – mówi Piotr Muszyński, prezes Premco.
Speed, oferujący logistykę materiałów sypkich, także dostrzega swoją szansę na pozyskanie klientów wśród Chińczyków. - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaplanował bardzo silne działania marketingowe podczas targów w Shenzen, które w całości zrealizował. Wiedząc, jak duże zainteresowanie może wzbudzić stoisko Portu Gdańsk, postanowiliśmy zaprezentować naszą ofertę logistyczną i przedstawić koncepcję tworzonego przez nas terminalu masowego. Odzew, z jakim się spotkaliśmy ze strony potencjalnych partnerów, umacnia nas w przekonaniu, że posiadamy konkurencyjną ofertę, a Port Gdańsk jest właściwym miejscem na rozwój naszej działalności – mówi Andrzej Grubalski, dyrektor handlowy firmy Speed.
Z roku na rok zacieśnia się współpraca na linii Chiny-Port Gdańsk. Silna pozycja na rynku połączona jest z innowacyjnymi projektami i inwestycjami. – Ekspansja na rynki azjatyckie to konieczność. Nie zamierzamy przespać tego momentu, dlatego już w przyszłym miesiącu uruchomimy pierwsze zagraniczne przedstawicielstwo Portu Gdańsk w Szanghaju – mówi Patryk Felmet, dyrektor marketingu i komunikacji w ZMPG.
rel (Port Gdańsk SA)