Porty, logistyka

Spółka PKP LHS wspólnie z firmą Far East Land Bridge (FELB) organizuje pierwszy przewóz kontenera trasą transkaspijską, ze Sławkowa w woj. śląskim do Urumczi w zachodnich Chinach. Celem projektu jest przetestowanie nowej trasy kolejowej - poinformowały PKP w poniedziałkowym komunikacie.

"Uruchamiamy trasę, która jest krótsza od szlaku morskiego i znacznie tańsza od transportu lotniczego. Wpisuje się ona w potrzeby spedytorów i gestorów ładunków, którzy chcą uniknąć długotrwałego transportu morskiego, ominąć kolejki do załadunku w azjatyckich portach, sprawnie pokonać granicę z Unią Europejską i zapewnić dostawy ładunków 'just-in-time'" – powiedział, cytowany w komunikacie, Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

"Wspólnie z PKP LHS mamy wielkie plany, dotyczące wykorzystania najbardziej na Zachód wysuniętej linii kolejowej o szerokości 1520 mm" – dodał, cytowany w komunikacie, Wilhelm Patzner z FELB. "Jesteśmy dumni, że otwieramy nowy szlak, zwłaszcza, że korytarz transkaspijski odpowiada na coraz większe zapotrzebowanie na eksport żywności z Europy do Chin" - dodał.

Jak zauważył Patzner, "włoskie kiwi czy polskie jabłka, nie mówiąc już o mięsie czy słodyczach z całej Europy, będą mogły w niecałe 20 dni znaleźć się w Chinach".

Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) – Middle Corridor prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę. Dociera do Sławkowa na Śląsku, gdzie zlokalizowany jest najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie (TEU to jednostka pojemności równoważna objętości 20-stopowego kontenera). W 2020 roku koleje kazachskie przewiozą 800 tysięcy kontenerów zmierzających z Chin do Europy.

FELB to operator kolejowy, który specjalizuje się w transporcie kontenerów 20- i 40-stopowych, pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą. W 2017 roku firma osiągnęła przychody w wysokości 160 mln dolarów, ma ponad 7 tys. kontenerów i realizuje 6 połączeń kolejowych tygodniowo.

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa świadczy kompleksową obsługę w zakresie kolejowego transportu towarów, gwarantując możliwość przeładunku w terminalach i punktach przeładunkowych, zlokalizowanych na linii szerokotorowej. Zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługi przewozowe i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne.

Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm), przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na Zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 o długości 400 km umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.

autor: Mariusz Polit

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter