Porty, logistyka

Rozbudowa Nabrzeża Północnego jest jednym z największych projektów realizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. ZMPG właśnie ogłosił przetarg na Wykonawcę tej inwestycji.

Nie jest to pierwszy krok gdańskiego portu ku rozbudowie nabrzeża. Inwestycja jest już przygotowana do realizacji: posiada pełną dokumentację projektową, w tym projekt budowlany opracowany w ramach projektu współfinansowanego z programu TEN-T, oraz prawomocne pozwolenie na budowę. Teraz czas na Wykonawcę, który zmaterializuje prace projektowo-dokumentacyjne.

- Rozbudowane Nabrzeże Północne będzie służyć przede wszystkim przeładunkom Ro-Ro. W tym obszarze obserwujemy dynamiczny wzrost, szczególnie w przeładunkach samochodów handlowych. Rok 2017 w porównaniu z rokiem 2016 zakończył się wynikiem o ponad 400% lepszym. Naszym zadaniem jest dostosowywanie infrastruktury do potrzeb i rozwoju rynku – mówi Łukasz Greinke, prezes ZMPG.

Wykonawca będzie odpowiedzialny za budowę m.in. odcinka postojowego nabrzeża z umocnieniem dna, odcinka nabrzeża uniwersalnego z infrastrukturą, rampy Ro-Ro czy odcinka przeładunkowego nabrzeża z infrastrukturą wraz z odcinkiem zamykającym. Do zadań Wykonawcy należeć będzie także rozbiórka niektórych istniejących konstrukcji w obszarze pola refulacyjnego, prace czerpalne, budowa infrastruktury nabrzeża z sieciami zewnętrznymi oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na tę inwestycję otrzymał dofinansowanie z programu CEF „Łącząc Europę” w ramach priorytetu CEF Blending. Do programu o wsparcie aplikowało aż 68 projektów z krajów członkowskich, z czego do dofinansowania wybrano 39. Pod względem otrzymanego dofinansowania, Polska zajęła 5. miejsce wśród konkurujących krajów.

- Mimo że pierwszy nabór do CEF Blending miał pilotażowy charakter i dość skomplikowaną konstrukcję, nasz wniosek do tego programu okazał się sukcesem dzięki, czemu projekt jest w 20% współfinansowany z UE – tłumaczy Jowita Zielinkiewicz, dyrektor Działu Innowacji i Pozyskiwania Funduszy w ZMPG.

Dotacje przyznano tylko dwóm polskim inwestycjom: jedną, w wysokości 20 mln euro, Portowi Gdańsk, a drugą – 60,55 mln euro – PKP PLK. Pozostałe środki na realizację budowy pochodzą ze środków własnych ZMPG. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 400 mln zł.

Potencjalni Wykonawcy na składanie ofert mają czas do końca lipca. Prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku, a zakończą w roku 2020.

rel (ZMPG SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter