Grupa kapitałowa OT Logistics planuje w tym roku przewieźć Odrą z Gliwic do Wrocławia 250 tys. ton węgla. W środę podpisano umowę na przeładunek surowca w gliwickim porcie rzecznym, którego operatorem jest Śląskie Centrum Logistyki.
Barki z węglem pilotażowo wróciły na śląski odcinek Odry w połowie ubiegłego roku, po kilkuletniej przerwie. Zawarta w środę umowa pozwoli na kontynuację śródlądowych przewozów węgla z Gliwic do Wrocławia także w tym roku, na znacznie większą skalę.
„Po bardzo udanym programie pilotażowym i wznowieniu w drugiej połowie ubiegłego roku rzecznego transportu węgla ze Śląska do wrocławskiej Kogeneracji, planujemy zwiększenie skali przewozów w tym roku. Na trasie Gliwice-Wrocław chcemy przetransportować nawet ćwierć miliona ton węgla” – poinformował wiceprezes, dyrektor dywizji żeglugi śródlądowej OT Logistics, Andrzej Klimek.
Od lipca zeszłego roku, kiedy po kilku latach przerwy przywrócono transport węgla Odrzańską Drogą Wodną, do końca 2017 r. przewieziono na tej trasie ok. 127 tys. ton tego surowca. W tym roku ma to być około dwa razy więcej. Pierwszy tegoroczny transport do Wrocławia wyrusza w środę - koleją trafi z kopalni do portu w Gliwicach, a po przeładunku na barki w Śląskim Centrum Logistyki popłynie Kanałem Gliwickim i Odrą do stolicy Dolnego Śląska.
„Technicznie i organizacyjnie jesteśmy przygotowani na rozpoczęcie sezonu żeglugowego. Nasze zdolności przeładunkowe znacznie przekraczają 250 tys. ton i oscylują w granicach 1 mln ton rocznie. Jeżeli po udrożnieniu Odrzańskiej Drogi Wodnej i rozbudowie Elektrowni Opole potrzeby będą większe, jesteśmy gotowi inwestować w infrastrukturę i potrzebny sprzęt" - zapewnił dyrektor Śląskiego Centrum Logistyki ds. rozwoju Robert Goc.
Przypomniał, że realizowana obecnie przebudowa stacji kolejowej Gliwice Port zwiększy przepustowość przyjmowanych tu pociągów. Jak informowali w styczniu br. przedstawiciele kolei, realizowana kosztem ok. 30 mln zł modernizacja umożliwi przyjmowanie dłuższych składów. Po zakończeniu prac zwiększy się przepustowość węzła kolejowego, przestarzała infrastruktura będzie dostosowana do obowiązujących standardów, a w efekcie przewóz i przeładunek ładunków będą sprawniejsze.
Według Andrzeja Klimka z OT Logistics, umowa ze Śląskim Centrum Logistyki to efekt rosnącego popytu na usługi śródlądowego transportu towarów. „Cieszymy się, że regularne kursy towarowej żeglugi śródlądowej wróciły na Polskie rzeki (...). Żegluga śródlądowa jest uzupełnieniem przewozów drogowych i kolejowych; ubiegły rok pokazał, jak bardzo potrzebna jest ta gałąź transportu" - ocenił wiceprezes firmy logistycznej.
Klimek wyraził nadzieję, że rządowe plany udrożnienia najważniejszych rzek zostaną zrealizowane, co pozwoli spółce na przedstawienie klientom atrakcyjnej oferty przewozowej także na innych trasach śródlądowych.
"Już samo otwarcie stopnia wodnego na Odrze w Malczycach pozwoli na wydłużenie sezonu żeglownego na Odrzańskiej Drodze Wodnej do około pół roku na odcinku od Kędzierzyna-Koźla do Szczecina” – dodał wiceprezes OT Logistics - firmy, która wraz ze spółkami tworzącymi jej grupę kapitałową jest obecnie największym operatorem portowym w Polsce i na południowym Bałtyku oraz liderem w transporcie wodnym śródlądowym od Kaliningradu w Rosji po porty w Niemczech i Holandii.
Grupa OT Logistics skupia również podmioty wyspecjalizowane w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce; jest największym branżowym udziałowcem portu morskiego Luka Rijeka w Chorwacji. W 2016 r. Grupa wypracowała 712,1 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, a jej zysk netto wyniósł 10 mln zł. Od 2013 r. akcje OT Logistics są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Śląskie Centrum Logistyki zajmuje się dostarczaniem rozwiązań logistycznych. Jednym z głównych atutów firmy jest jej lokalizacja, dająca możliwość łączenia transportu samochodowego, kolejowego oraz żeglugi śródlądowej. Na terenie Centrum jest sześć specjalistycznych magazynów klasy A, terminal kontenerowy, bocznice kolejowe, Wolny Obszar Celny oraz agencje celne. Spółka obsługuje i zarządza największym i najbardziej uniwersalnym portem śródlądowym w Polsce. W Gliwicach początek ma Odrzańska Droga Wodna, łącząca Górny Śląsk z portami morskimi Szczecin i Świnoujście oraz połączona z siecią kanałów Europy Zachodniej.
autor: Marek Błoński