5 grudnia w Brukseli minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Justyna Skrzydło wzięli udział w posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii.
Podczas posiedzenia Rady ministrowie ds. transportu Polski - Andrzej Adamczyk, Słowacji - Árpád Érsek, Węgier - Róbert Homolya, Słowenii - Peter Gašperšič podpisali Memorandum of Understanding ws. powołania Rady Wykonawczej Amber Rail Freight Corridor (Kolejowego Korytarza Towarowego nr 11).
Utworzenie Bursztynowego Korytarza Kolejowego będzie miało wpływ na rozwój połączeń towarowych między Warszawą a granicą polsko-białoruską, a także rejonem Katowic i Krakowa a ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii. Korytarz ma stanowić uzupełnienie połączeń istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier. Docelowo (po 2026 r.) główną trasą, którą pociągi korzystające z Korytarza Bursztynowego będą przewozić towary z Polski na południe będzie projektowana linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna prowadząca do kolejowego przejścia granicznego Muszyna – Plavec na polsko-słowackiej granicy państwowej.
Inicjatywa ma dla Polski duże znaczenie także w kontekście obsługi transportowej z Dalekiego Wschodu do Europy i odwrotnie. Oba punkty końcowe korytarza nr 11 (Małaszewicze oraz port Koper) wpisują się w te plany. Dla Chin priorytetem wydaje się połączenie morskie z Europą Południowo-Wschodnią (porty w Pireusie, Barze, Koprze), ponieważ jest o kilka dni żeglugi i ok. 8 tys. km krótsze niż do portów Europy Północnej). Z portów Europy Południowej może być prowadzona dystrybucja do państw obszaru 16+1, Europy Środkowej, Zachodniej oraz Skandynawii. Polskim priorytetem powinien być udział w łańcuchach logistyczno-transportowych na szlakach łączących nasz kraj z basenami Morza Egejskiego i Morza Czarnego bądź z hubami pośrednimi. W to zadanie wpisuje się także korytarz drogowy Via Carpatia.
rel (MIB)