Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA i Krajowa Spółka Cukrowa SA podpisały umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru. Nowy obiekt powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Nabrzeża Wiślanego, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
W ramach inwestycji Krajowa Spółka Cukrowa na terenach wydzierżawionych od ZMPG wybuduje terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w skład którego wchodzić będzie silos o pojemności 50 000 ton, pakowania cukru oraz magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności ok. 10 000 ton. Inwestycja obejmie także budowę infrastruktury logistycznej wraz z niezbędnym zapleczem magazynowym.
- Jednym z największych strategicznych atutów Portu Gdańsk jest jego uniwersalność. W przeciwieństwie do naszych licznych, mocno wyspecjalizowanych konkurentów z regionu Morza Bałtyckiego, dajemy operatorom możliwość obsługiwania szerokiego wachlarza typów ładunków. W 2017 roku przez Port Gdańsk przeszło już – wyłączając paliwa, węgiel czy zboża – blisko 3 miliony ton ładunków masowych. Dzięki nowemu terminalowi cukrowemu bardzo szybko poprawimy te statystyki - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
Budowa pierwszego terminalu cukrowego w Polsce daje nam możliwość sprzedaży eksportowej w trakcie kampanii na poziomie ok. 75 000 ton cukru, dzięki czemu ograniczymy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, a silos w Porcie będzie efektywnie wykorzystywany. Wszystkie te aspekty przekładają się na redukcję kosztów handlingowych, transportowych, magazynowych, materiałowych i siły roboczej, a na końcu strat ilościowych cukru przy przemieszczaniu pomiędzy cukrownią – magazynem zewnętrznym – Portem. Inwestycja umożliwi KSC SA realizację wysyłek eksportowych poza UE przez Port na poziomie ok. 300 tys. ton cukru rocznie – mówi Henryk Wnorowski, prezes Zarządu KSC SA.
Nowy terminal cukrowy Krajowej Spółki Cukrowej SA umożliwi rozładunek cukru dostarczanego w kontenerach kolejowych oraz auto-silosami. Przylegająca do niego nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych.
Na terenie inwestycji przewidziano parking dla 37 samochodów ciężarowych, zaprojektowany w taki sposób, aby wyeliminować krzyżowanie się dróg samochodów ciężarowych i osobowych. W jego sąsiedztwie znajduje się także depot kontenerowy, umożliwiający składanie blisko 130 kontenerów. Rozbudowę oraz modernizację przejdą też odpowiednie elementy infrastruktury kolejowej, potrzebne do realizacji transportów za pośrednictwem terminalu.
rel (ZMPG SA)