Polskie porty morskie biją rekordy w przeładunku importowanych i eksportowanych towarów, staną się one też beneficjentem inwestycji w żeglugę śródlądową - mówiła premier Beata Szydło podczas II Spotkania Ministrów Transportu i Forum Biznesu 16+1 w Warszawie.
"Nasze spółki kolejowe z powodzeniem przewożą towary między Polską a Chinami. Istnieje regularne połączenie kolejowe Łódź-Chengdu, a liczba pociągów chińskich rocznie wyjeżdżających na terytorium Polski sięga kilkaset. Współpracujemy z partnerami z Białorusi, Niemiec, Kazachstanu, Chin, Mongolii, Rosji w zakresie przewozów kontenerowych na trasie Chiny-Europa" - poinformowała szefowa rządu.
"Polskie porty morskie biją rekordy w przeładunku importowanych i eksportowanych towarów. Tylko w Gdańsku w pierwszej połowie 2017 r. przeładowały 18,5 miliona ton towarów. W Szczecinie i Świnoujściu 21,5 miliona ton, a w Gdyni 10,3 miliona ton. Dalsze perspektywy są bardzo obiecujące. W związku ze wzrostem znaczenia gospodarki morskiej polski rząd podjął decyzję o budowie w Gdańsku portu centralnego z głębokowodnymi terminalami umożliwiającymi obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie" - wyjaśniła.
Dodała, że systematycznie, konsekwentnie odbudowywany jest polski przemysł stoczniowy, jej zdaniem zniszczony przez poprzedni rząd. "Jesteśmy pewni, że pozytywnie wpłynie to na polski morski potencjał transportowy" - oświadczyła.
Szydło dodała, że kolejnym ambitnym planem rządu jest przywrócenie żeglowności Wisły i Odry oraz realne włączenie polskich rzek do międzynarodowego systemu dróg wodnych. "Inwestując w żeglugę śródlądową stawiamy na transport niskoemisyjny przyjazny środowisku. Jednym z beneficjentów rozwoju dróg wodnych staną się polskie porty" - oceniła.
Autorzy: Marcin Musiał, Łukasz Pawłowski
mmu/ pif/ dym/