COSCO Netherlands to pierwszy statek obsługiwany przez pięć nowych suwnic bramowych w HHLA Container Terminal Tollerort (CTT). Konstrukcje przystosowane są specjalnie do obsługi tzw. mega kontenerowców, czyli statków o ładowności powyżej 19 000 TEU.
W piątek rano, 20 października, statek COSCO Netherlands (pojemność około 13 400 TEU) zawinął do CTT i opuścił terminal w sobotę w nocy. W tym czasie, za pomocą nowych suwnic załadowano i rozładowano około 7000 TEU.
- Nowe suwnice działają bez zarzutu. Teraz terminal jest wyposażony tak, aby efektywnie obsługiwać największe statki na świecie - powiedział Thomas Koch, dyrektor zarządzający CTT.
Suwnice, dostarczone przez Liebherr (podobne pracują w terminalu DCT Gdańsk) mają długość wysięgnika 74 m oraz możliwość podnoszenia 51,5 m powyżej nabrzeża. Przeznaczone do statków z 24 rzędami kontenerów po szerokości pokładu, mogą załadować i rozładować jednocześnie dwa 20-stopowe kontenery. Zwiększona wysokość podnoszenia nowych suwnic nabrzeżowych pozwala im obsługiwać kontenery ustawione aż w dziewięciu warstwach na pokładzie kontenerowca. Każda z nich waży 1500 t i ma do 63 ton unosu. W przeciwieństwie do innych nabrzeżowych suwnic bramowych, nowe w CTT mają wysięgniki kratownicowe, które dają niższą masę całkowitą suwnicy, czyniąc je optymalnie dostosowanymi do wymagań nabrzeża.
Liczba zawinięć bardzo dużych statków kontenerowych w porcie w Hamburgu wzrosła gwałtownie w ciągu ostatnich dwóch lat. W pierwszej połowie 2017 roku, statki o pojemności 18 000 TEU lub więcej, zawijały do portu 54 razy, a od połowy 2015 roku, liczba zawinięć statków o pojemności między 14 000 a 17 999 TEU wzrosła aż dwukrotnie.
AL