Skangas dostarczył skroplony gaz ziemny LNG na zbiornikowiec Ternsund w Goteborgu. Po raz pierwszy do tego rodzaju operacji zaangażowano gazowiec Coralius, którego kadłub, w dość wysokim stopniu wyposażony, powstał w Polsce. To pierwszy zbudowany w Europie zbiornikowiec bunkrowy LNG (nie licząc małych barek bunkrowych).
LNG to najczystsze dostępne paliwo morskie pochodzenia kopalnego, które coraz częściej postrzegane jest i wykorzystywane jako opłacalna alternatywa. LNG nadaje się do wszystkich typów statków, w tym promów, statków pasażerskich, tankowców, statków masowych, dostawczych i kontenerowych. Stosowanie redukuje emisję tlenku azotu i dwutlenku siarki. Ponadto LNG redukuje emisję dwutlenku węgla o co najmniej 20%.
Bunkrowanie LNG na zasadzie STS (ship-to-ship transfer), umożliwiającej pobieranie paliwa ze statku na inny statek, jest często preferowanym sposobem dostaw paliwa głównie ze względu na szybkość i elastyczność operacji.
Po raz pierwszy zaangażowano do niej gazowiec Coralius. Statek z wysoką klasą lodową wyposażony jest m.in. w najnowocześniejsze urządzenia przeładunku LNG i płaski pokład roboczy, specjalnie przystosowany do bezpiecznej pracy statku podczas cumowania "burta w burtę". Przewidziano też wyposażenie statku w specjalne wciągarki pomagające bezpiecznie i szybko cumować przy burcie statku odbierającego.
Statek został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z zaleceniami Society for Gas and Marine Fuel (SGMF), którego zadaniem jest harmonizacja bezpiecznej i odpowiedzialnej eksploatacji statków o napędzie gazowym. Charakteryzuje go długość 99,60 m, szerokość 17,95 m, zanurzenie 5,8 m, ładowność ok. 5800 m3 LNG i prędkość eksploatacyjna 13,5 węzła.
Szerzej o statku (łącznie z charakterystyką techniczną) we wcześniejszych publikacjach:
Nowoczesny zbiornikowiec bunkrowy LNG Coralius powstaje częściowo w Gdańsku
Kolejne dwa częściowo wyposażone statki ze stoczni Marine Projects
Chemikaliowiec Ternsund został zbudowany w 2016 roku w stoczni Avic Dingheng Shipbuilding co. LTD. Statek wyposażono w silnik dwupaliwowy LNG firmy Wärtsila. Jego właścicielem jest Tärntank Ship Management AB, ale obecnie obsługuje on umowę czarterową z fińskim North Oil Oil (NEOT).
AL, PBS
Coralius completes 1st #LNG #ship-to-ship #bunkering https://t.co/0qyj86eCQ9 via @LNGWN pic.twitter.com/yPoMptkert
— Reganosa (@Reganosa) 20 września 2017
1:a ship-2-ship LNG-bunkringen i @PortGot mellan Coralius och Ternsund #sjöfart https://t.co/lTlnWgr672 pic.twitter.com/BcsL2oiucP
— Sjöfartstidningen (@sjofartsnyheter) 3 października 2017
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.