Porty, logistyka

PERN łączy się z OLPP i konsoliduje aktywa, gdyż musi sprostać coraz większym wyzwaniom rynkowym i potrzebom klientów, a w efekcie także konieczności nowych inwestycji, zarówno w tłoczenie jak i magazynowanie ropy oraz paliw – powiedział PAP wiceprezes PERN Rafał Miland.

W poniedziałek Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PERN podjęło decyzję o połączeniu z OLPP, co formalnie ma nastąpić z początkiem 2018 r.

„PERN po połączeniu z OLPP będzie większą spółką, która będzie miała większe zdolności finansowe, także kredytowe, aby prowadzić konieczne, duże programy inwestycyjne, odpowiadając w ten sposób na wyzwania rynkowe” – podkreślił Miland.

Dodał, iż w OLPP już rozpoczęto program budowy nowych pojemności dla magazynowania paliw, na co rosnące zapotrzebowanie obserwowane jest od wprowadzenia przez rząd „pakietu paliwowego” w 2016 r.

„Planujemy zwiększenie pojemności magazynowych paliw o ponad 300 tys. metrów sześc. W pierwszym etapie, w ciągu roku, czyli bardzo szybko, będzie to 100 tys. metrów sześć. w bazach obrotowych. W następnym etapie będzie to dalsze 200 tys. metrów sześc. tych pojemności” – wyjaśnił Miland.

Jak przyznał, „szara strefa” w obrocie paliwami wcześniej powodowała, iż w OLPP część pojemności magazynowych była niewykorzystana. „Od wprowadzenia +pakietu paliwowego+ w sierpniu 2016 r. nagle okazało się, że pojemności w OLPP są zajęte w całości i jest jeszcze ogromne zapotrzebowanie na nowe” – podkreślił wiceprezes PERN.

Miland przypomniał, że program inwestycyjny PERN w zakresie infrastruktury transportu i magazynowania ropy naftowej obejmuje także rozbudowę parku zbiornikowego w Terminalu Naftowym w Gdańsku oraz budowę dwóch nowych zbiorników o pojemności po 100 tys. metrów sześc. w gdańskiej bazie magazynowej spółki, co spowoduje wzrost pojemności magazynowej surowca o ponad 0,5 mln metrów sześć.

Zaznaczył, iż jednocześnie PERN przygotowuje inwestycje w rozbudowę infrastruktury przesyłowej, czyli budowę drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego gwarantującego obecnie rewersyjne tłoczenie surowca na trasach Płock-Gdańsk i Gdańsk-Płock oraz analizuje możliwość rozbudowy Odcinka Wschodniego na trasie Adamowo-Płock o możliwość tłoczenia w przeciwnym kierunku.

„To są ogromne inwestycje. Do tego należy dodać bieżące remonty i modernizacje. Tu potrzeby są także duże, gdyż dotyczą działania infrastruktury, która musi być niezawodna” – zaznaczył wiceprezes PERN.

Po obecnej decyzji Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia PERN, w sprawie połączenia 11 września obradować będzie również Zgromadzenie Wspólników OLPP.

„Po uzyskaniu obu zgód kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wpisanie już połączonej spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Zakładamy, że procedura formalna połączenia z OLPP zakończy się do 2 stycznia 2018 r.” – zapowiedział wiceprezes PERN.

PERN to państwowy podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który na terenie kraju zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc.

Spółka tłoczy ropę naftową rurociągiem „Przyjaźń” z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu.

W Gdańsku, oprócz surowcowej bazy magazynowej, PERN posiada również Terminal Naftowy o pojemności 375 metrów sześc., które przeznaczone są na różne gatunki ropy naftowej. To pierwszy taki obiekt w kraju, działający jako hub morski.

OLPP jest spółką zależną PERN, która powstała w 1997 r. To największy w Polsce podmiot specjalizujący się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, który posiada 19. baz magazynowych i ok. 60 proc. udziału w krajowym rynku tego segmentu.

W magazynach OLPP o łącznej pojemności ok. 1,8 mln metrów sześc. składowane są paliwa do bieżącej dystrybucji, a także w ramach rezerw państwowych.

Ogłaszając w 2016 r. nową strategię do 2020 r. prezes PERN Igor Wasilewski podkreślał, iż spółka ta chce stać się liderem logistyki ropy i paliw w Europie Centralnej, gwarantującym jednocześnie bezpieczeństwo energetyczne Polski.

autor: Michał Budkiewicz

edytor: Marek Michałowski

mb/ maro/

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter