- Budowa tunelu pod Świną jest traktowana przez Komisję Europejską jako bardzo ważny projekt, jeden z głównych do współfinansowania przez Unię Europejską - powiedział wczoraj w Świnoujściu wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego prof. Bogusław Liberadzki.
- Aktualnie komisja wspólnie z Jaspers prowadzi ocenę tego projektu. Decyzja o przeznaczeniu unijnych środków na tę inwestycję zapadnie w trzecim kwartale tego roku.
Wiceprzewodniczący Bogusław Liberadzki dodał również, że atmosfera w komisji wokół budowy stałego połączenia jest bardzo pozytywna i dlatego jest dobrej myśli, jeśli chodzi o pozytywną opinię projektu i decyzję o współfinansowaniu inwestycji.
Podczas konferencji prasowej w świnoujskim urzędzie miasta wyjaśnił również, dlaczego zdecydowano się na tunel a nie most.
- Są trzy powody - mówi prof. Liberadzki. - Po pierwsze most ograniczałby dostęp do portu w Szczecinie dużym i wysokim statkom. Po drugie chodzi o względy militarne i wreszcie środowiskowe.
Wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego stwierdził, że budowa tunelu pod Świną, to korzyść nie tylko dla samego Świnoujścia, ale w ogóle polskiej turystyki nadmorskiej.
Czytaj także: Świnoujście: Podpisano umowę na dofinansowanie budowy tunelu pod Świną
Świnoujskie.info
Otóż most brdowski łączy ląd stały z wyspą gdzie miasto musi dopłacać ogromne pieniądze do utrzymania mostu a nikt z niego nie korzysta tylko pracownicy fabryki podstaw morskich do wiatraków gdzie Niemcy mają większość udziałów i zwolnienie z podatków i w ograniczonym zakresie stocznia Gryfia
Jednocześnie są opory w przyznaniu dotacji do tunelu który połączy dwie wyspy dla sporej wielkości wioski , bo tak jest traktowane miasto w unii , o dużym natężeniu ruchu zwłaszcza w sezonie letnim
Wielkie kontenerowce nie pchają się w głąb lądu jeśli tor wodny jest bardzo zróżnicowany pod względem zagrożeń. A taki właśnie jest tor wodny Szczecin- Świnoujście. Tor wiedzie rzeką, przekopami, zalewem, kanałami. Zimą konwoje. Utrzymanie toru wodnego kosztować ma 30 mln złotych rocznie - spowolnienie przepływu wody jako następstwa znacznego zwiększenia przekroju poprzecznego kanału. Względy militarne: tunelem nie będzie można transportować amunicji, bomb i wszelkich materiałów wybuchowych do bazy NATO na Uznamie Zbombardowanie wlotu do tunelu nie jest wcale trudniejsze od mostu otwieranego o wysokości nad wodą 20m. Tunel jako schron ?
Względy środowiskowe: Zakłada się , że w czasie ulewy małe tunele są zamykane ze względów bezpieczeństwa. Tunel posiada własną elektrownię awaryjną, pompownię, wentylatorownię i cały skomplikowany system zarządzania bezpieczeństwem Dlaczego więc tunel?
Niedawno zdjęto linie WN zasilajacą miasto o wysokości 70m w najniższym punkcie a w Szczecinie też musiano zdjąć linie od strony wylotu do zalewu
A o wejściu 400m kontenerowca do Szczecina czy w okolice to można zapomnieć , nie ta głębokość i inne komplikacje z odległością od morza . W żegludze każda minuta i litr paliwa a do tego opłaty portowe ma swoją cenę
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.