Rok 2016 jeszcze nie dobiegł końca, tymczasem już dziś wiadomo, że wolumen przeładunków rekordowego ubiegłego roku został przekroczony i na ten moment wynosi ponad 36,3 mln ton.
To rezultat jaki jeszcze do niedawna nie był w zasięgu żadnego portu polskiego, a dziś stał się rzeczywistością, która uplasowała Gdańsk na najwyższej dotąd szóstej pozycji na Bałtyku. Tak wskazywały przynajmniej publikowane nie tak dawno dane portów akwenu bałtyckiego po podsumowaniu 11 miesięcy tego roku.
Mijający rok, pomimo dość trudnych warunków rynkowych i coraz silniejszej konkurencji okazał się kolejnym szóstym już z rzędu okresem nieprzerwanego wzrostu obrotów towarowych w Porcie Gdańsk. Oprócz nowego rekordu, awansu w rankingu największych portów Bałtyku, przyniósł także rekordowy tonaż ładunków drobnicowych, które po raz pierwszy od niepamiętnych czasów będą miały najwyższy procentowy udział w strukturze obrotów towarowych Gdańska. Dotąd od lat nieprzerwanie dominująca rola przypisana była paliwom płynnym, których w tym roku w porcie będzie nieco mniej, bo około 13 mln ton.
Rok 2016 bez wątpienia zapisze się również jako kolejny okres wzrostów w obrotach kontenerowych. Na ten moment w Gdańsku przeładowano ich 1,27 mln TEU, tj. o 16% więcej w stosunku do 2015 roku i o 5% więcej niż w rekordowym 2014 roku. Choć już na ten moment wiadomym jest, że dynamika ta będzie jeszcze wyższa gdy dokonamy podsumowania pełnych 12 miesięcy bieżącego okresu.
Mijający rok był szczególnie dobry także w przeładunkach węgla. W tym momencie brakuje niespełna 100 tys. ton, aby przekroczyć wolumen 5 milionów. W praktyce oznaczać to będzie najwyższy od dekady tonaż węgla w Gdańsku. Dotąd rekordowym w tym zakresie był rok 2013, kiedy to w Gdańsku przeładowano 4,6 mln ton tego surowca.
Wszystko wskazuje na to, że rok 2016 zanotuje się również jako bardzo dobry okres pod względem obrotu tzw. innymi towarami masowymi. Przed pełnym podsumowaniem grudnia wynik w tym zakresie kształtuje się na poziomie 3,6 mln ton (w tym przeładunki rudy) i jest trzecim najlepszym rezultatem w ciągu ostatnich 10 lat.
Reasumując, dobiegający końca rok 2016, podobnie jak miniony 2015 zapisze się na kartach historii Portu Gdańsk jako niebywale udany i to nie tylko pod względem obrotu towarowego i dalszego konsekwentnego umacniania pozycji Gdańska na morskiej mapie Europy, ale również jako rok niezwykle istotnych dla przyszłości portu inwestycji, zarówno tych zakończonych, jak i właśnie rozpoczynających się.
Pełne podsumowanie roku 2016 już niebawem.