Ostatni sztorm na Bałtyku, który dał się po raz kolejny we znaki właścicielom jednostek zacumowanych w puckiej marinie, pokazał, jak bardzo potrzebna jest inwestycja, która ochroniłaby port w Pucku oraz znajdujące się tam jednostki pływające. Plan jest i co najważniejsze działamy – mówią urzędnicy z miejskiego ratusza.
Gmina Miasta Puck ma gotową dokumentację projektowo-kosztorysową i raport oceny oddziaływania na środowisko dla rozbudowy i przebudowy portu w Pucku. Projekt zakłada rozwój funkcji rybackich, turystycznych i żeglarskich.
W ramach projektu Gmina Miasta Puck przygotowała dwuetapową dokumentację projektową. Etap I obejmuje budowę części Falochronu Północnego, który osłoniłby Basen Rybacki przed nadmiernym zafalowaniem, budowę stałego pomostu połączeniowego wraz z trzema pomostami pływającymi dla jachtów (98 miejsc) oraz przygotowaniem nasady zaplecza portu.
Powyższe zadanie jest jedną z 20 rekomendowanych inwestycji w ramach przedsięwzięcia strategicznego województwa pomorskiego pn. „Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej”, a jego realizacja jest planowana przy współudziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Etap II obejmuje z kolei dokończenie budowy Falochronu Północnego dla osłony Basenu Rybackiego, wystawienie 2 pomostów pływających dla jachtów po wschodniej stronie pomostu dojściowego (108 miejsc), budowę przedłużenia Falochronu Wschodniego, dokończenie budowy nasady zaplecza portu oraz budowę nowych miejsc parkingowych i zimowania jachtów.
W ramach tego etapu powstać ma obiekt z przeznaczeniem treningowym i regatowym, z możliwością rozgrywania zawodów rangi mistrzostw krajowych i międzynarodowych w żeglarstwie i sportach motorowodnych w konkurencjach olimpijskich, nieolimpijskich, w kategorii seniorów, młodzieży i juniorów. Plan inwestycji poparł Polski Związek Żeglarski. Planuje się, że pucki obiekt miałby pełnić jedną z głównych baz szkoleniowych kadry PZŻ. Finansowanie tego etapu miałoby pochodzić z funduszy Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Aby inwestycje realizowane przez Gminę Miasta Puck były bezpieczne, konieczna jest także budowa Falochronu Osłonowego, za którą odpowiada Urząd Morski w Gdyni. W tym przypadku również prace związane z dokumentacją są mocno zaawansowane. Inwestycja miałaby być zrealizowana z funduszy rybackich.
Planowane inwestycje mają sprawić, że Puck, od lat chętnie odwiedzany przez żeglarzy i miłośników sportów wodnych, mógłby stać się jeszcze bardziej atrakcyjny i co ważne byłby w stanie zaoferować nowoczesną bazę sportową, o wiele większą niż dotychczas. Nowe falochrony pozwolą na zabezpieczenie infrastruktury portowej i sprzętu w razie niekorzystnych warunków pogodowych. Brak bezpieczeństwa jest dzisiaj największą bolączką wodniaków, bowiem na pozór spokojne wody Zatoki Puckiej, niejednokrotnie były przyczyna zniszczeń w puckiej marinie.
Rozbudowa portu to dobra wiadomość, jednak pierwsze efekty będą widoczne najwcześniej w 2018 roku.
Wizualizacje ukazujące jak będzie wyglądał port w Pucku po przebudowie, plany i etapy prac oraz widok portu dziś - zobacz w galerii zdjęciowej u góry.
LEW
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.