Porty, logistyka

Mamy szansę na budowę największego portu kontenerowego na Bałtyku. To inwestycja strategiczna dla naszego kraju - minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej odpowiada na argumenty części mieszkańców Świnoujścia, którzy sprzeciwiają się planom budowy terminalu kontenerowego.

Ich zdaniem, Świnoujście to miasto uzdrowiskowe i turystyczne, zaś inwestycja niesie ze sobą więcej zagrożeń niż korzyści. Zdaniem ministra Marka Gróbarczyka, budowa świnoujskiego terminalu kontenerowego oznacza rozwój całego regionu pod względem gospodarczym i transportowym.

- Dzisiaj polskim portem kontenerowym jest niestety Hamburg. Chcemy to odwrócić, żeby to było Świnoujście. Uruchomienie Polski zachodniej, przekierowanie ładunków na nasz kraj, jest epokowym wydarzeniem. Mamy tę szansę, którą chcemy zrealizować. Myślę, że znajdziemy w Świnoujściu przyjaciół, którzy będą wspierać ten projekt - mówił Gróbarczyk.

Obecnie niektóre ładunki kontenerowe trafiają do portu w Hamburgu, tam są przeładowywane na mniejsze jednostki i dopiero wówczas trafiają do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Po rozbudowie terminalu nie będzie takiej konieczności. Inwestycja wymusi też rozbudowę dróg dojazdowych i połączeń kolejowych.

Studium uwarunkowań technicznych ma powstać w ciągu roku. Dopiero na podstawie tego dokumentu będzie opracowywany plan i terminarz inwestycji. Szacuje się, że rozbudowa pochłonie dwa miliardy złotych, a w terminalu zatrudnienie znajdzie około tysiąca osób.

+3 kontenery
Wydaje mi się, że pan minister zapomniał, że mamy w Polsce wielkie terminale kontenerowe w Gdańsku i Gdyni. Ich zdolności przeładunkowe przekraczają łącznie 4 miliony TEU a roczne przeładunki są niewiele mniejsze. Plaże trójmiasta to dzisiaj namiastka tego co mamy w Świnoujściu na wyspach Uznam i Wolin. Przepiękne plaże między Świnoujściem a Międzyzdrojami mają zniknąć tyko dlatego ,że kilku panów nie lubi gdańszczan. To kompromitacja polityków, którzy nie dostrzegają ogromnych szans w turystyce dla zachodniopomorskiego regionu. Te działania przypominają PRL, gdy obok zabytkowego Krakowa zbudowano Nową Hutę. Takich chybionych przykładów z tamtych lat jest wiele, ale jak widać dla polityków PiS to najlepsze wzorce. WSTYD.
17 listopad 2016 : 16:02 ssszymek | Zgłoś
-1 Terminal Kontenerowy
Gdyby Polska miała takich strategów jak Ty to Gdynia nigdy by nie powstała, a dziś zamiast portu miałbyś tam wielką i przepiękną dziką plażę. Na szczęście to nie Ty decydowałeś tylko ludzie tacy jak Eugeniusz Kwiatkowski i Gdynia istnieje. Co do niechęci do Gdańska to przez ostatnie lata to raczej można było dostrzec niechęć Gdańska do Szczecina i regionu szczecińskiego, a nie odwrotnie. Przepychanki przy budowie gazoportu między Gdańskiem a Szczecinem-Świnoujściem, który to lobby gdańskie chciało za wszelką cenę przenieść do Gdańska pomimo tego, że mieli już terminal naftowy, głębokowodny port zewnętrzny i wiele innych inwestycji związanych z gospodarką morską podczas gdy Szczecin przez lata nie mógł się doprosić pogłębienia i modernizacji toru wodnego. Wizja tego żeby zachodniopomorskie było skansem dla niemieckich emerytów jest niedorzeczna.
17 listopad 2016 : 22:55 KubaSailor | Zgłoś
+1 A konkretnie
To jakie działy gospodarki mają się rozwijać? No może poza zakładem naprawy kontenerów to nie widzę żadnego a to jako część ew portu i to jeszcze jako firma zewnętrzna czyli za najniższą krajową .
A straty , ubytek najatrakcyjniejsze części plazy , gdzie powstanie nowego centrum turystyki i połączenie jej z Międzyzdrojach da tysiące miejsc pracy no oczywiście też za niską place lub i nie bo ludzie zaczęli liczyć i na wyspie brak już pracowników w turystyce.
Pań Minister wspomina o rozwoju transportu , nieprawda bo studium wstępne portu zakłada tylko wpięcie się do istniejącej sieci drogowej i kolejowej w okolicach portu co doprowadzi do totalnego chaosu gdyż już teraz są duże problemy i w razie nałożenia się ruchu z promów , terminala i innych części portu np lpg i wzmożonego ruchu letniego turystów to korki sięgną niebotycznych rozmiarow
Do tego mosty na świnie ulegną szybkim degradacji co wymagało by budowę dodatkowych nitek a to kosztuje i to dużo.
17 listopad 2016 : 16:05 Filip z | Zgłoś
0 Kontenery
Jak trafia sie inwestor chcacy wybudowac taki terminal to trzeba z tego korzystac.Jedno z drugim nie bedzie kolidowalo. Plaza ciagnie sie kilometrami w kierunku wschodnim i terminal kontenerowy tez sie zmiesci (tak jak i zmiescil sie terminal gazowy). Od dziesiecioleci w Swinoujsciu egzystowaly zarowno przemysl (stocznie, port) jak i turysyka i nie jest to nic nowego.
18 listopad 2016 : 07:13 markIV | Zgłoś
+2 kontener
Politycy powinni uczyć się na błędach, a jeśli nie potrafią to powinni odejść.W najbardziej morskim i największym państwie Europy czyli w Niemczech są dwa wielkie porty kontenerowe Hamburg i Brema (Bremenhaven). Gdy terminal w Gdańsku rozpoczął działalność, a jego przeładunki systematycznie rosły, w Hamburgu postanowiono działać. W efekcie kosztem setek milionów euro kilka lat temu zbudowano terminal Jade-Weser-Port w Wilhelmshaven wraz z torem podejściowym. Jednak port w Gdańsku nadal się rozwijał a ostatnio do Gdańska przenieśli swoje siedziby najwięksi operatorzy. Dzisiaj Jade-Waser-Port świeci pustkami. Okazał się niewypałem, mimo tego czego nie ma w Świnoujściu czyli doskonałego połączenia z lądowym zapleczem. Terminal w Świnoujściu skazany jest na porażkę z wielu względów, ale brak skomunikowania drogowego i kolejowego jest wiodącym. Obawiam się, że jeśli zostanie podjęta budowa, to szybko stanie się pomnikiem głupoty w typie elektrowni atomowej w Żarnowcu. Tylko już nikt nie przywróci najpiękniejszych polskich plaż w najcieplejszych wodach na Bałtyku, czyli Zatoce Pomorskiej.
18 listopad 2016 : 10:35 ssszymek | Zgłoś
-3 @ssszymek
No to moze jak wybuduja terminal w Swinoujsciu to armatorzy przeniosa sie do Swinoujscia (bo blizej niz do gdanska) . W koncu to ma byc prywatna inwestycja a tobie nic do tego. Jak investor chinski czy jaki tam chce poniesc ryzyko to jego sprawa, a tobie cienki bolku nic do tego. A cha I wcale nie ma tam jakich cudownej plazy a wobada w baltyku jest zimna, wiec przestan pieprzyc bzdety.
18 listopad 2016 : 17:54 odimo | Zgłoś
+1 Porty
Odimo zabierasz glos nie mając zielonego pojęcia o czym piszesz. Synu. To, że inwestor ma być prywatny to nie oznacza, że zbuduje tor podejściowy i infrastrukturę portu zewnętrznego. To zadanie własne państwa, określane szacunkowo na 3 mld zł, do tego szlak kolejowy szybkiej kolei łączącej terminal z terminalami lądowymi. Jeśli rząd zaprasza zagranicznego inwestora do budowy terminala konkurencyjnego dla już istniejących terminali w Trójmieście i Szczecinie, to ja nazywam to po imieniu. Ładunków z Dalekiego Wschodu w portach północnej Europy ubywa, bo kontenery do Czech, Węgier, Austrii w ogromnej ilości trafiają poprzez słowieński port Koper i dalej koleją. Zresztą o tym doskonale wiedzą ludzie ministra. Wojna z Gdańskiem tylko ucieszy innych, bo wydamy kasę na kolejny pomnik głupoty wspierając pranie pieniędzy chińskiego pseudoinwestora.
20 listopad 2016 : 13:41 Ssszymek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0716 4.1538
EUR 4.2312 4.3166
CHF 4.5197 4.6111
GBP 5.1034 5.2064

Newsletter