Sprawniejszy przewóz towarów, większe bezpieczeństwo i przepustowości linii - PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na projekt modernizacji dojazdu do Portu Gdańsk. Kontrakt o wartości 9 mln zł jest pierwszym krokiem do inwestycji wartej 600 mln zł. Realizację zarządca infrastruktury planuje rozpocząć w 2019 roku.
Projekt przebudowy linii kolejowych po stronie portu umożliwi realizację inwestycji o wartości 600 milionów złotych. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2019 roku. Inwestycja wpłynie na rozwój transportu kolejowego oraz zwiększy możliwości portu. W połączeniu z zakończoną inwestycją między Pruszczem Gdańskim a wybrzeżem, znacznie wzrosną możliwości transportowe na trasie do i z Gdańska.
Modernizacja skupi się na przebudowie około 70 km torów, rozjazdów oraz przejazdów kolejowo-drogowych, elektryfikacji linii. Powstaną nowe obiekty inżynieryjne, rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania - dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.
Projekt inwestycji za 9 milionów złotych opracuje firma BBF Sp. z o.o. z Poznania.
Przebudowa linii 226 między Pruszczem Gdańskim a Portem Gdańsk, w tym budowa nowego mostu na martwej Wiśle już sześciokrotnie zwiększyła możliwości przewozowe. W pierwszym półroczu 2016 r. waga ładunków przewiezionych do portu koleją wzrosła, w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 roku, o 34%, natomiast liczba wagonów kolejowych wzrosła o 29%.
Do 2020 roku PLK zamierzają zrealizować program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Będzie również modernizowana trasa Bydgoszcz - Trójmiasto. Nowe inwestycje o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł zwiększą przepustowość linii, skrócą czas przewozu ładunków i zwiększą konkurencyjności przewozów towarowych.
rel (PKP PLK)