Porty, logistyka

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa została pierwszą polską firmą współtworzącą Międzynarodową Transkaspijską Trasę Transportową (TMTM), która łączy Chiny z Europą. 7 października 2016 r., w Astanie (Kazachstan) podczas posiedzenia Komitetu Koordynacyjnego ds. rozwoju Międzynarodowego Transkaspijskiego Korytarza Transportowego Prezes Zarządu PKP LHS Zbigniew Tracichleb oraz Członek Zarządu Dariusz Sikora podpisali deklarację członkowską.

- To wydarzenie bez precedensu dla rozwoju przewozów intermodalnych w relacji Europa-Azja - mówi Prezes Zarządu PKP LHS, Zbigniew Tracichleb. - Powstaje alternatywne połączenie kolejowe przebiegające bezpośrednio z Chin do Polski przez kraje Azji Centralnej. Linia Hutnicza Szerokotorowa wykorzystująca techniczne możliwości Euroterminala w Sławkowie może być beneficjentem Nowego Jedwabnego Szlaku - dodaje Prezes PKP LHS.

Masa towarów transportowanych drogą morską z rejonu Azji i Oceanii do Unii Europejskiej sięgnęła w 2015 r. blisko pół miliarda ton. Przeładunki w polskich portach wyniosły 70 mln ton, z czego ok. 10 proc. stanowiły towary z Azji. - Przejęcie chociaż ułamka tego strumienia towarów przez polską kolej, jest dla nas ogromną szansą. Ze względu na dogodne położenie Polski na szlaku tranzytowym możemy być bramą ze Wschodu na Zachód -wskazuje Członek Zarządu PKP LHS, Dariusz Sikora.

Komitet Koordynacyjny ds. rozwoju Międzynarodowego Transkaspijskiego Korytarza Transportowego TMTM został utworzony w roku 2014 w celu zapewnienia połączenia transportowego pomiędzy Chinami i Europą z pominięciem Rosji, przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę. Należą do niego koleje Ukrainy, Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Turkmenistanu, Turcji i Chin. Korytarz ten jest alternatywą dla rosyjskiego korytarza TRANSSIB, podstawowego lądowego szlaku, którym obecnie towary przybywają do krajów UE z krajów takich jak: Japonia, Chiny, Korea i Tajwan.

Przystąpienie PKP LHS do Korytarza jest szansą na zwiększenie wymiany handlowej pomiędzy UE i Chinami w tranzycie przez terytorium Polski.

W ostatnich miesiącach Zarząd Spółki PKP LHS prowadził na Wschodzie aktywne działania w sprawie rozwoju przewozów intermodalnych. Obecnie przed spółką stoją kolejne wyzwania: dalsza dywersyfikacja przewozów, kontynuacja zwiększania przepustowości, a także pozyskanie środków na nowe inwestycje.

rel (PKP LHS)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0624 4.1444
EUR 4.2785 4.3649
CHF 4.5688 4.6612
GBP 5.1331 5.2369

Newsletter