W I półroczu 2016 r. przychody operacyjne Grupy PKP CARGO wyniosły 2,12 mld zł, o 3% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ostatnie sześć miesięcy było dla PKP CARGO okresem reorganizacji i przejścia z pionowego modelu zarządzania na obszarowy. Grupa rozwija także perspektywiczne segmenty rynku, w szczególności przewozy intermodalne oraz zacieśnia współpracę z partnerami z Państwa Środka, m.in. organizując przewozy kontenerów Nowym Jedwabnym Szlakiem.
Wyzwaniem dla spółki w ostatnich sześciu miesiącach były trudne warunki na rynku towarowych przewozów kolejowych oraz sytuacja Kopalni Ostrawsko-Karwińskich (OKD), największego klienta spółki AWT z Grupy PKP CARGO. W sierpniu wierzyciele OKD podjęli decyzję o restrukturyzacji tego przedsiębiorstwa, uznali także wierzytelności wobec AWT. W najbliższych miesiącach największy polski przewoźnik nadal będzie skoncentrowany na utrzymaniu pozycji lidera w kraju oraz rozwijaniu działalności w Europie Środkowo-Wschodniej.
- Rynek kolejowych przewozów towarowych stale się zmniejsza na rzecz innych środków transportu. Kilkudziesięciu przewoźników kolejowych w Polsce walczy o ten sam kawałek tortu, regularnie zmniejszający się od kilkunastu lat. Musimy odwrócić ten trend. PKP CARGO dostosowuje się do nowych warunków, a Zarząd podejmuje wysiłki, by uczynić kolej atrakcyjnym partnerem dla naszych obecnych i przyszłych klientów - mówi Maciej Libiszewski, Prezes Zarządu PKP CARGO.
- W ostatnich miesiącach zrezygnowaliśmy z pionowego modelu zarządzania i wprowadziliśmy zarządzanie obszarowe, znacznie efektywniejsze dla towarowych przewoźników kolejowych. Rezultaty już są widoczne - od maja co miesiąc systematycznie poprawiamy nasz udział w rynku. Obecny okres traktujemy jako czas na "przezbrojenie" się. Chcemy inwestować w tabor do przewozów w stabilnych segmentach, konsekwentnie stawiamy na przewozy intermodalne, które już niedługo mogą mieć dwucyfrowy udział w całości pracy przewozowej PKP CARGO. Szukamy partnerów za granicą, żeby nasz tabor w jeszcze większym stopniu był wykorzystywany także poza Polską, na dłuższych trasach. W ostatnim czasie gościliśmy na naszym terminalu kontenerowym delegacje z Polski i Chin, w tym prezydentów obu państw, rozmawialiśmy także z partnerami z Chorwacji i kilku innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. PKP CARGO to perspektywiczna firma z dużym potencjałem, który chcemy systematycznie uwalniać - dodaje Maciej Libiszewski.
Z uwagi na złożony w maju 2016 r. wniosek o niewypłacalność OKD przeprowadzono testy na utratę wartości aktywów Grupy AWT oraz dokonano oceny prawdopodobieństwa wyegzekwowania należności od OKD. Na podstawie wyników tych prac Zarząd PKP CARGO zdecydował o dokonaniu po I półroczu 2016 r. odpisów z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w kwocie 35 mln zł oraz odpisów aktualizujących wartość należności z tytułu dostaw i usług w kwocie 63 mln zł. Odpisy te obciążyły wynik Grupy PKP CARGO.
W I półroczu 2016 r. Grupa PKP CARGO przewiozła ponad 52,2 mln ton towarów (podobnie jak przed rokiem) oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 13,5 mld tkm (-2% rdr). Przewozy realizowało pięć podmiotów z grupy kapitałowej: PKP CARGO, PKP CARGO SERVICE oraz trzech przewoźników wchodzących w skład należącej do PKP CARGO Grupy AWT, działających w Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Udział Grupy PKP CARGO w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych w I półroczu 2016 r. wyniósł 51,2% (-4,8 p.p. rdr) pod względem pracy przewozowej i 43,8% (-4,1 p.p. rdr) pod względem masy. Na przewozy PKP CARGO wpływ miały wymagające okoliczności rynkowe, w szczególności silnie kurczący się rynek kruszyw, efekt zastosowania formuły "projektuj i buduj" przy realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Wpłynęło to na przesunięcie terminów realizacji tych inwestycji.
Przychody Grupy PKP CARGO wyniosły 2,12 mld zł (+3% rdr), przy kosztach operacyjnych na poziomie 2,32 mld zł (+23% rdr). Wynik EBITDA w ujęciu półrocznym wyniósł 130 mln zł (-67%), a zysk netto wyniósł -195 mln zł (153 mln zł przed rokiem, uwzględniając ok. 140 mln zł tzw. zysku na okazjonalnym nabyciu AWT). Wynik półrocza 2016 r. obciążyły odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w wysokości 35 mln zł oraz odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług AWT w kwocie 63 mln zł.
Coraz bliżej ożywienia na rynku kruszyw, blisko 60-proc. wzrost segmentu paliw płynnych, 25-proc. wzrost w przewozach kontenerów
Pierwsze sześć miesięcy 2016 r. było okresem wyzwań dla kolejowych przewoźników towarowych. Największy wpływ na ten rynek miały opóźnienia w rozpoczęciu dużych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, przez co znacząco zmniejszyły się przewozy kruszyw. W związku z remontem pieca hutniczego w zakładzie kluczowego klienta PKP CARGO na południu Polski i w następstwie spadkiem poziomu krajowej produkcji stali o ponad 11% w I półroczu 2016 r., zmniejszyły się przewozy w tym segmencie, oddziałując również na transporty rud i pirytów.
Jednocześnie w I półroczu 2016 r. PKP CARGO zanotowało znaczące wzrosty w przewozach w kilku perspektywicznych, niepodatnych na efekt sezonowości grupach towarowych. Bardzo dynamicznie rozwijają się przewozy intermodalne (+25% rdr w pracy przewozowej), duży wzrost PKP CARGO zanotowało w segmencie paliw płynnych (+59% rdr w ujęciu pracy przewozowej). Znacząco wzrosły także przewozy koksu (+24% rdr w ujęciu pracy przewozowej).
Wschód i Południe - strategiczne kierunki rozwoju
W trakcie ostatnich kilku miesięcy Zarząd PKP CARGO zintensyfikował współpracę międzynarodową, poszukując nowych możliwości biznesowych poza granicami kraju.
W czerwcu do terminalu przeładunkowym Grupy PKP CARGO w Warszawie przybył pierwszy chiński pociąg kontenerowy pod marką "China Railway Express". Skład ten przywitali prezydenci Polski i Chin: Andrzej Duda i Xi Jinping. Chińscy partnerzy są żywo zainteresowani dalszym rozwojem połączenia kolejowego między Państwem Środka i Europą, a PKP CARGO chce być partnerem tego projektu logistycznego. Największy polski przewoźnik podporządkowuje transportowi intermodalnemu bieżące i przyszłe inwestycje, licząc na dalszy wzrost tego perspektywicznego segmentu przewozów. Kierownictwo PKP CARGO regularnie spotyka się z chińskimi partnerami, co owocuje ciągłym poszerzaniem współpracy. Obecnie Grupa obsługuje średnio w tygodniu ok. 20 połączeń kontenerowych kursujących między Chinami a Europą.
rel (PKP CARGO)