Porty, logistyka

W roku 2023 pociągi towarowe po sieci PLK mają jeździć ze średnią prędkością 40 km/h, a ładunki przewożone transportem intermodalnym mają stanowić 5-6 proc. ogólnej masy towarów transportowanych koleją. W 2030 roku sieć transportowa ma już być spójna, wzajemnie uzupełniająca się i wielogałęziowa.

Spójny system transportowy to jeden z filarów Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Kilka dni temu ruszyły konsultacje tego dokumentu. Stwierdzono w nim, że rozwój infrastruktury transportowej, jako element dostępności transportowej, determinuje konkurencyjność Polski i jej regionów. Wpływa także na konkurencyjność poszczególnych sektorów gospodarki i konkretnych przedsiębiorstw.

W 2030 roku transport bez luk

Zgodnie ze strategią, w roku 2030 mamy mieć sprawny system transportowy oparty na wielu gałęziach: drogach, kolei, sieciach aglomeracyjnych, sieci żeglugi śródlądowej i morskiej oraz portach lotniczych. Sieć ta ma być spójna i wzajemnie uzupełniająca się, dzięki czemu jednostkowe koszty transportu spadną, bezpieczeństwo wzrośnie, a środowisko mniej ucierpi.

Według przedstawionych założeń, na koniec okresu objętego dokumentem - w roku 2030 - długość śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym ma wynosić 1186 km (obecnie to zaledwie 214 km). Blisko czterokrotnie ma także wzrosnąć długość linii kolejowych, na których możliwy będzie ruch pociągów pasażerskich z prędkością techniczną powyżej 160 km/h - będzie to 350 km zamiast obecnych 90 km.

Poprawić ma się dostępność transportowa mierzona między innymi czasem przejazdu pomiędzy głównymi ośrodkami gospodarczymi oraz długością podróży pomiędzy obszarem zamieszkania a miejscem pracy.

Kierunek inwestowania: kolej

Rząd zapowiada, że w najbliższych latach wsparcie publiczne będzie nakierowane na zwiększenie wykorzystania potencjału transportu kolejowego. Chodzi zarówno o transport międzynarodowy, jak i krajowy i regionalny. W strategii wskazano także na przewozy intermodalne, jako obszar, który będzie wspierany ze środków publicznych. W tym wypadku mowa jest m.in. o relacjach międzykontynentalnych ze wskazaniem Jedwabnego Szlaku. "Kluczowe dla gospodarki jest zapewnienie sprawnych połączeń umożliwiających dostawy produktów i surowców dla przedsiębiorstw oraz przemieszczanie się ludzi. (…) Szczególne znaczenie ma poprawa dostępności transportowej do rynków pracy, szkół, jak i zwiększanie mobilności mieszkańców w obszarach słabo dostępnych transportowo. W tym zakresie istotną rolę odgrywa publiczny transport zbiorowy, w tym transport kolejowy" - czytamy w strategii. W dokumencie podkreślono też, że wyzwaniem jest rozwój transportu przy ograniczaniu oddziaływania na środowisko. I tu znów wskazano na rolę przewozów kolejowych i intermodalnych.

Sieć drogowa, wodna i lotnicza

W obszarze dróg priorytetem jest dokończenie sieci drogowej, tak by możliwe były połączenia za pomocą autostrad i dróg szybkiego ruchu ze wszystkimi krajami UE w relacjach Polska - kraje bałtyckie i Polska - Południe (tu wskazano na trasę via Carpatia) oraz pomiędzy UE a partnerami zewnętrznymi: Rosją, Białorusią i Ukrainą. Zapewnione mają być także szybkie połączenia drogowe pomiędzy wszystkimi miastami wojewódzkimi.

Rząd chce również promować transport rzeczny jako ten, który jest konkurencyjny i niskoemisyjny ze wskazaniem m.in. logistyki miejskiej. Obiecuje podjąć działania na rzecz odbudowy możliwości transportowych polskich szlaków wodnych, przede wszystkim Odry oraz dolnej Wisły.

W zakresie transportu lotniczego efektywność i rentowność portów ma wzrosnąć dzięki zwiększaniu zdolności nawigacyjnych, ta z kolei ma pozwolić na obsługę rosnącej liczby pasażerów i operacji lotniczych. Jako niezbędne wskazano w strategii powiązanie poszczególnych portów z siecią transportową oraz regionalnymi centrami gospodarczymi drogą kolejową.

Więcej >>> 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter