Plany Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w zakresie kolei obejmują wspieranie transportu intermodalnego. - Priorytetem są ciągi transeuropejskie, czyli północ-południe i wschód-zachód. Korytarz Bałtyk-Adriatyk oznacza też kwestie poprawy obsługi od strony lądów portów morskich - mówi Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa, zapowiadając program wsparcia transportu multimodalnego.
Polska przystępuje do realizacji pierwszych projektów kolejowych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Dzisiaj podpisano umowy na dofinansowanie dwóch projektów - modernizacji linii nr 7 między Otwockiem a Lublinem oraz budowy łącznicy Kraków Krzemionki - Kraków Zabłocie. Środków do wydania jest jednak znacznie więcej.
Przygotowując kolejne projekty i inwestycje, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa kładzie duży nacisk na przewóz towarów i intermodal. - W zakresie transportu towarowego mamy w szczególności wiele do nadrobienia w stosunku do państw Europy Zachodniej. Nasza prędkość handlowa na sieci jest dwu- albo trzykrotnie niższa niż przeciętna na Zachodzie – mówi Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
W projekcie Krajowego Programu Kolejowego znalazły się linie niezwykle ważne z punktu widzenia przewozów towarowych. - Priorytetem są ciągi transeuropejskie, czyli północ - południe i wschód-zachód. Korytarz Bałtyk-Adriatyk oznacza też kwestie poprawy obsługi od strony lądów portów morskich - Trójmiasta oraz Szczecina ze Świnoujściem -mówi Piotr Stomma. Perspektywiczny jest też drugi z kierunków. - Myślimy o rozwoju łańcuchów transportowych w kierunku wschodnim i daleko wschodnim. W związku z tym przykładamy wagę do różnych obiektów punktowych towarzyszących infrastrukturze kolejowej - mówi Stomma.
Dla zwiększenia potencjału w zakresie przewozów towarowych niezwykle ważne jest podjęcie działań na rzecz rozwoju transportu intermodalnego. - O intermodalu mówi się od dawna, ale nigdy nie był on systematycznie wspierany. Z mojej inicjatywy, przy akceptacji ministra Adamczyka, przejęliśmy od Ministerstwa Rozwoju odpowiedzialność za przygotowanie programu wsparcia transportu multimodalnego w Polsce. W końcowej fazie jest konsultowany projekt rozporządzenia, które da podstawy do programu - przy bardzo szeroko zakrojonej gamie interwencji przedmiotowych – mówi Stomma. Jak dodaje, będzie to „nowa jakość w systemie transportowym Polski”. - Mimo trudnych warunków, znaleźliśmy możliwość rozpoczęcia działań w środku unijnej perspektywy finansowej. Będziemy się chwalić konkretami w najbliższym czasie - zapowiada wiceminister Stomma.
Więcej o priorytetach Ministerstwa w zakresie kolei TUTAJ.