Porty, logistyka

We wtorek, 14 czerwca, z Gdyni wypłynął ciężarowiec konwencjonalny Regine z floty niemieckiego operatora SAL Heavy Lift (od 2011 r. należącego do japońskiego "K" Line) z dużymi, ciężkimi, jak i drobnymi elementami suwnic dla portowego terminalu kontenerowego w Vancouver, w Kanadzie. Powinny one dotrzeć do celu za kilka dni. Dzisiaj Regine z ładunkiem z Gdyni przechodzi przez Kanał Panamski lub oczekuje na wejście do niego.

W grudniu ubiegłego roku Global Container Terminals w Kanadzie poinformował o projekcie zmiany konfiguracji terminalu (GCT Deltaport Intermodal Yard Reconfiguration). Po tych zapowiedziach, firma potwierdziła zamówienie na osiem suwnic szerokiej rozpiętości z napędem elektrycznym (electric, wide-span cranes - WSCs) od wiodącego, austriackiego producenta, którego podwykonawcą jest Vistal Gdynia.

Vistal nie ujawnił nazwy zleceniodawcy, ale zarówno widoczne w Gdyni elementy konstrukcji oznaczone logiem dostawcy wyposażenia dla terminalu w Vancouver, powiązanie faktów i zaobserwowanych konstrukcji z oficjalnymi komunikatami dla mediów, a także potwierdzenie uzyskane od przedstawicieli dostawcy nadzorujących załadunek i wysyłkę konstrukcji z Gdyni (notabene w odzieży roboczej z logiem dostawcy) i wreszcie banner z logiem austriackiego producenta rozpięty na konstrukcjach z Vistalu załadowanych w Gdyni na pokład Regine, pozwalają stwierdzić, że omawiane konstrukcje, przeznaczone są właśnie na realizację kontraktu na dostawę suwnic dla terminalu intermodalnego w Vancouver, podpisanego z Kanadyjczykami przez Hans Kuenz GmbH (Künz) z Austrii.

- Umowa, którą podpisaliśmy dotyczy wykonania konstrukcji 8 suwnic dla portowego terminalu kontenerowego w Kanadzie - informuje Portal Morski Robert Ruszkowski, wiceprezes zarządu Vistal Gdynia. - Czerwcowa wysyłka na pokładzie statku Regine obejmowała połowę kontraktu, czyli 4 suwnice o łącznej wadze około 1500 ton. Vistal wyprodukował konstrukcje o wadze około 1000 ton, pozostałe 500 ton zostało dostarczone przez naszego klienta w celu wykonania montażu mechanicznego i elektrycznego - dodaje.

Jakie konkretnie elementy powstały na terenie hal produkcyjnych Grupy Vistal? 

- Vistal wyprodukował całą konstrukcję nośną suwnicy kontenerowej (m.in. belki główne o długości 72,5m, "nogi") oraz kompletne ciągi komunikacyjne na suwnicach, czyli schody, podesty, drabiny, barierki, jak również przeprowadził montaż próbny głównych elementów - poinformował nas wiceprezes zarządu Vistal Gdynia. 

Jak dodał Robert Ruszkowski, realizacja kontraktu, ze względu na możliwości transportowe oraz możliwości montażu na budowie w Kanadzie, została podzielona na 2 partie, druga i ostatnia wysyłka - kolejne 4 suwnice - planowana jest na sierpień 2016 roku. 

Statek stał w Gdyni, przy nabrzeżu Węgierskim, dość długo. Po załadunku pierwszych elementów czekał jeszcze na przygotowanie do wysyłki kolejnych, na których, na placu przy nabrzeżu, prowadzono ostatnie prace wykończeniowe (np. malarskie). W międzyczasie statek został nawet raz tymczasowo przeholowany, by zrobić miejsce dla cumującego przy nab. Węgierskim, cementowca.

Regine, to ciężarowiec konwencjonalny (statek wielozadaniowy przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych) zbudowany w 2009 roku przez stocznię J. J. Sietas Shipyard z Hamburga (typ 176). Charakteryzuje się pojemnością brutto 12 950, nośnością 12 000 t i wymiarami głównymi: 159,80 m dług., 24,00 m szer., 9,00 m zanurz. Osiąga prędkość do 18 węzłów. Posiada dwa żurawie pokładowe o unosie po 700 t (w tandemie mogące podnosić ładunki o masie do 1400 t) i jeden dżwig 350 t.

Suwnice WSCs z udźwigiem do 41 ton przyspieszą czas obsługi pociągów na największym w Ameryce Północnej portowym terminalu kolejowym GCT Deltaport. Stanowią one integralną część przebudowy terminalu intermodalnego i przyczynią się do zdolności przeładunkowych wynoszących 1,9 mln TEU na dotychczasowej powierzchni. 

Dzięki sprawdzonej niezawodności, wydajności, innowacji i możliwości zdalnego sterowania poprawią bezpieczeństwo pracowników przez tymczasowe składowanie kontenerów w strefie transferowej (przejściowej), przy torach kolejowych. 

W pełni elektryczne będą wyposażone w inteligentny system sterowania oświetleniem, efektywne energetycznie, skierowane w dół oświetlenie LED, a ich eksploatacja pozbawiona zostanie emisji dwutlenku węgla, tlenków azotu oraz sadzy (cząstek stałych w spalinach).

Wyposażone w wytrzymały system sterowania z napędem dostarczonym przez ABB, suwnice WSC uzupełnią obecny zasób terminalowych urządzeń dźwigowych Global Container Terminals w Kanadzie.

AL, PBS, rel
Fot.: Piotr B. Stareńczak  

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0629 4.1449
EUR 4.2873 4.3739
CHF 4.5753 4.6677
GBP 5.1558 5.26

Newsletter