Porty, logistyka

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln zł.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w Nowym Świecie.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Gdyni, po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powiedział, że kanał może być oddany do użytku w latach 2021-2022. "2021-2022 tak to jest ujęte ale to wszystko jest zdeterminowane tym pierwszym etapem przygotowania projektu czyli przygotowaniem raportu oddziaływania na środowisko, projektu i studium wykonalności co jest nieodzowne do uzyskania pozwolenia na budowę" - tłumaczył.

Gróbarczyk ocenił, że "samo wykonanie nie będzie nastręczało aż tak dużo problemów dlatego cały proces jest uzależniony od pierwszej części projektowej i dokumentacyjnej". "Zakładamy, że ten pierwszy okres realizacji projektu potrwa dwa lata, ale jesteśmy w stanie realnie skrócić go do roku, przy czym ostateczne decyzje zostaną podjęte po przyjęciu raportu oddziaływania na środowisko" - tłumaczył.

Poinformował, że obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. "Podczas wizyty Komisarza UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella w styczniu w Polsce ustaliliśmy, że stworzymy zespół bilateralny do rozwiązywania wszelkich nieścisłości zw. z realizacją przedsięwzięcia" - podał. Powiedział, że najbliższe spotkanie ma się odbyć 8 marca. "Zintensyfikowaliśmy rozmowy z KE w obszarze uzgodnień międzyresortowych ażeby w tym roku rozpocząć już inwestowanie" - dodał.

Mówiąc o korzyściach dla Polski wynikających z budowy kanału Gróbarczyk przyznał, że "projekt zakłada, że cała Polska wschodnia i środkowa będzie korzystała z tego portu (w Elblągu - PAP) jak również cały obszar związany z nowo projektowanym korytarzem Via Carpatia (droga ekspresowa - PAP)". Ocenił, że "te możliwości rozciągają się przede wszystkim o naszych wschodnich sąsiadów i tutaj już mamy umówionych kilka spotkań z Ukrainą, która jest żywo zainteresowana propozycjami jeśli chodzi o port w Elblągu".

Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk dodała, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie więc dla nas to jest priorytet".

Oceniła, że korzyści z użytkowania kanału zrekompensują koszty jego budowy i utrzymania. Prognozuje się, że zwrot kosztów budowy może nastąpić w 2045 roku. "To na pewno w rachunku ciągnionym się opłaca" - podkreśliła.

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni podczas posiedzenia komisji podała, że planowane jest rozpoczęcie budowy w 2018 roku. Poinformowała, że w ramach inwestycji zbudowane mają być dwa mosty zwodzone, które mają zapewnić stały ruch pojazdów. Poinformowała, że dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie. "To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym" - dodała.

Poinformowała, że koszt budowy kanału to ok. 656 mln zł. "Mamy szansę, że przy zwiększeniu przeładunków portu Elbląg (dzięki budowie kanału) do 3,5 mln ton do 2045 r. ekonomicznie to przedsięwzięcie się zwróci" - tłumaczyła. Podała, że roczny koszt utrzymania kanału szacowany jest na 4-6 mln zł i byłyby to głównie koszty pogłębień.

Dzięki budowie kanału do portu w Elblągu mają wpływać statki o zanurzeniu 4 metrów, dł. 100 m i szerokości 20 m.

Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski podczas posiedzenia komisji podkreślił, że kanał przez Mierzeję Wiślaną ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Elbląga ale również dla całego basenu Zalewu Wiślanego, dla wielu portów np. Krynicy Morskiej i Tolkmicka.

"Przekop (tor żeglugowy) przez Mierzeję Wiślaną to priorytet, który już przyjęliśmy w 2007 r. i nic od tego czasu się nie zmieniło" - podkreślił minister Gróbarczyk w Gdyni.

bls/ pz/

-1 i zawijał w sreberka...
Śluza dla statku 100m x 20 x 4 będzie musiała mieć 110m x 24 x 7 i wszystko to w żelbetonie... i jeszcze konieczny do tego most na nowo powstałą wyspę, a wysoki na 15-20 metrów... A jeszcze pytanie o towary transportowane z Elbląga do Gdańska... bo teraz wszystko leci PKP i TIRami bezpośrednio do Gdańska...
22 luty 2016 : 21:50 świstak | Zgłoś
-1 O losie... w żelbetonie!
No to dopiero! Lepiej pomarudzić i ponarzekać :)
23 luty 2016 : 09:12 Załamka | Zgłoś
-1 raz a dobrze
Skoro ma być w żelbetonie,to odrazu trzeba robić śluzę dla statków 200mx25mx8m i most z prześwitem(air draft) 45m,bo takie statki będzie przyjmowal w przyszłości Elbląg.
23 luty 2016 : 16:09 orety | Zgłoś
+6 za mała głębokość...
Inwestycja jak najbardziej na tak!!! :) ale kanał przekopu i tor wodny na zalewie powinien mieć 6m a nawet 7m głębokości. Jeżeli śluza ma służyć statkom o zanurzeniu do 4m to będzie obsługiwać kutry, barki ,katamarany żeglugi gdańskiej i małe kabotażowce a to trochę mało. Wiadomo że małe porty są obsługiwane starymi statkami o małym tonażu ale te najstarsze jednostki są złomowane i z reguły zastępowane większymi o większym zanurzeniu. "4m" drastycznie ograniczy liczbę statków mogących wejść do Elbląga no chyba że powstaną (jak kiedyś Kołomaxy) -Elblągmaxy... Kibicuje ale proszę zwiększenie parametrów inwestycji.
23 luty 2016 : 10:14 Głośniczek | Zgłoś
+2 głębokość
Dokładnie tak. można zrobić kanał do Elbląga ale nie na boga do 5 czy 4 metrów. Trzeba patrzeć w przyszłość. 7 metrów to jest minimum. Przy głębokości 7 metrów i tak nie wejdą o zanurzeniu 7 metrów tylko mniej wiadomo.
23 luty 2016 : 13:48 bar | Zgłoś
0 minister
minister chce zrobić kanał dla samego kanału. Ale jednak trzeba zastanowić się nad parametrami tego kanału z punktu widzenia rozwoju Elbląga.
23 luty 2016 : 13:51 roko | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0716 4.1538
EUR 4.2312 4.3166
CHF 4.5197 4.6111
GBP 5.1034 5.2064

Newsletter