Porty, logistyka

Ostatni kwartał bieżącego roku jest dla portu w Gdyni szczególnie bogaty w wydarzenia wieńczące długie i kosztowne procesy inwestycyjne.  W poniedziałek, 16 listopada nastąpiło uroczyste zamknięcie kolejnej inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. współfinansowanej ze środków unijnych. W budynku zabytkowego Dworca Morskiego w Gdyni, goszczącego w swych murach Muzeum Emigracji, odbyła się konferencja zamykająca projekt pn. "Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego w Porcie Gdynia".

Projekt o wartości całkowitej 90,5 mln zł otrzymał dofinansowanie w kwocie ponad 51 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 ( umowa o dofinansowanie nr POIS.07.02.00-00-024/13-00 zawarta 30 grudnia 2013 r.).

Zaproszeni goście mieli okazję zapoznać się bliżej ze szczegółami zlokalizowanej w porcie wschodnim inwestycji. Obejmowała ona przebudowę odcinka Nabrzeża Szwedzkiego wraz z dostępem drogowo-kolejowym oraz infrastrukturą nadziemną i podziemną, jak również budowę instalacji odbierającej ścieki ze statków oraz przebudowę układu kolejowego (2 585 m.b. torów kolejowych) i nawierzchni drogowych od strony Nabrzeża Duńskiego. Przy Nabrzeżu Szwedzkim przebudowane zostały sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, energetycznej i teletechnicznej w strefie przebudowywanego odcinka nabrzeża.

Zakres przedsięwzięcia w części hydrotechnicznej obejmował:

- przebudowę konstrukcji hydrotechnicznej Nabrzeża Szwedzkiego na długości 392,4m

- roboty czerpalne wzdłuż przebudowywanego odcinka nabrzeża do głębokości
-13,5 m (bez umocnienia dna)

- wybudowanie ścianki szczelnej do głębokości -15,5 m, co wraz z dalszym pogłębieniem kanału portowego umożliwi przyjmowanie większych jednostek przy nabrzeżu.

Infrastruktura wybudowana w ramach niniejszego projektu będzie przede wszystkim użytkowana dla przeładunków towarów masowych sypkich, w tym m.in. węgla, koksu, rudy, kruszywa, śruty czy zboża.

Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdynia w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez zwiększenie możliwości obsługi jednostek o większej pojemności, tj. do ok. 80.000 DWT przy zanurzeniu do 13 m oraz lepsze dostosowanie terminalu masowego do przewozów kolejowych. Służy ona także ochronie środowiska dzięki umożliwieniu większego udziału w przewozie ładunków gałęzi transportu przyjaznych środowisku oraz ograniczeniu przedostawania się zanieczyszczeń do wód portowych.

Wykonawcą dokumentacji projektowej inwestycji była gdańska firma PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp z o.o. Natomiast wykonawcą robót budowlanych było Konsorcjum firm: Korporacji Budowlanej Doraco z Gdańska oraz Zakładu Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service ze Szczecina.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że roboty budowlane prowadzone były przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłej obsługi statków (tj. bez wyłączania z eksploatacji nabrzeża), przez MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o.

rel (Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.) 

0 Zamknięcie inwestycji ?
Skąd to dziwne słownictwo ? Inwestycję się zaczyna (rozpoczyna) i kończy, a nie otwiera i zamyka. Dlaczego więc nie zakończenie, a zamknięcie ? Brzmi bardziej światowo ?
18 listopad 2015 : 02:07 Kacper | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter