W efekcie starań burmistrza Darłowa - Arkadiusza Klimowicza - pozyskano kolejne środki na budowę drogowej i składowej infrastruktury portowej.
Podpisano umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie na rozszerzenie zakresu rzeczowego projektu "Poprawa dostępności do portu morskiego w Darłowie z sieci dróg krajowych i wojewódzkich poprzez budowę dróg dojazdowych o dalszy odcinek drogi w kierunku Darłówka Zachodniego (przebiegający w granicach portu morskiego) wraz z placem składowo-manewrowym".
Jednocześnie rozstrzygnięto przetarg nieograniczony na realizację tej potrzebnej inwestycji. Wygrała go firma Skanska S.A.
Asfaltowa szosa o szerokości 7 m i długości 682 m będzie przebiegać od ronda przy ul. Lotników Morskich w kierunku zachodnim za elewatorami zbożowymi. Równolegle do drogi biegł będzie ciąg pieszo-rowerowy. Od tej drogi w kierunku toru wodnego na rzece Wieprzy zostanie zbudowany 116 metrowy odcinek dojazdowy zakończony placem składowo-manewrowym z kostki betonowej o powierzchni 2369 metrów kw. Zarówno droga jak i plac składowy zostaną oświetlone i odwodnione.
Planowana wartość inwestycji to 5,7 mln zł. Z tej sumy blisko 85% ma pokryć ma Fundusz Spójności. Zakończenie inwestycji nastąpi jeszcze w tym roku.
Ponadto we wtorek, 28 lipca na potrzeby portu w Darłowie dostarczono dźwig terenowy o max udźwigu 32 t. Na jego układ napędowy składa się m.in. czterocylindrowy wysokoprężny silnik. Maszyna posiada napęd na wszystkie, skrętne, koła. Dodatkowo może jechać z obciążeniem do 12 ton. Nad całością pracy dźwigu czuwa pół automatyczny system. Dźwig charakteryzuje się maksymalnym udźwigiem 32 ton oraz minimalnym / maksymalnym wysięgiem 9,1 / 24,1 m.
Zakup dźwigu został sfinansowany w 96 % z Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz budżetu państwa w ramach operacji: Budowa basenu rybackiego w Porcie Darłowo. Koszt zakupu, to 1 072 280,97 zł. Pozostałe koszty pokryte zostały z budżetu miasta Darłowo.
Przeładunki portu w Darłowie w liczbach
Można się spodziewać, że do końca roku do portu w Darłowie zawinie około 200 statków, które przeładują 400 tys. ton ładunków. Jak wskazują statystyki, jest to realne ze względu na bardzo wysokie aktualne obroty w porcie. Mowa głównie o przeładunkach kruszyw, dla których wzrost zarejestrowano na poziomie 104,2 tys. ton. To głównie dzięki nim dzisiaj można mówić o sukcesie portu, w którym przeładunki wszystkich towarów wzrosły z 112,3 tys do 199,7 tys. ton.
AL, Darłowo.pl