Zleceniodawcą transportu jest firma Alstom. Załadowcą w imieniu Alstoma, a także firmą spedycyjną obsługującą ładunek i przygotowującą go na nabrzeżu do załadunku na statek jest Port Consultants. Opiekę agencyjną nad statkiem Accum (3177 t nośności), który z terminalu OT Port Gdynia zabrał trzy sztuki ciężkie, sprawowała Morska Agencja Gdynia.
Kolejne dwa generatory tego samego pochodzenia (Alstom Power Sp. z o.o.), obsługiwane również przez Port Consultants, czekają na statek z własnymi urządzeniami przeładunkowymi, który zabierze je z Gdyni za ok. dwa tygodnie.
Na ładunek, przeniesiony w poniedziałek (13 lipca 2015 r.) z nabrzeża Stanów Zjednoczonych do ładowni statku Accum, złożyły się dwa generatory (prądnice) o masach jednostkowych 255 i 360 ton oraz turbina - 80 t.
Accum zawiezie je do portów Vlissingen i Antwerpia, skąd, po przeładunku na większe statki, trafią do odbiorców w Niemczech oraz - po przeładunku na większe statki - do USA i Indii. Część z urządzeń, które dotarła ostatnio na terminal OT Port Gdynia i zostały zabrane przez statek Accum albo będą wkrótce zabrane przez inny statek, trafi do elektrowni i instalacji odsalania wody morskiej w Arabii Saudyjskiej (Yanbu Power and Desalination Plant).
Enak przybył do Gdyni, na potrzeby przeładunków organizowanych przez Port Consultants, nie po raz pierwszy. Jest to dźwig pływający typu sheerleg. Zbudowany w 1967 r. na bazie pontonu o wymiarach 25 x 55 m, może unosić ładunki o masie do 600 ton. Ma własny napęd umożliwiający sprawne i precyzyjne manewrowanie przy przeładunkach, ale korzysta z asysty, a także z jest holowany na dłuższych dystansach (w tranzycie między portami) przez holownik. Od lat towarzyszy mu zazwyczaj holownik Arion. Obie jednostki należą do niemieckiego armatora Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft mbH & Co. KG.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak