Dobiegają końca prace prowadzone przez Zamet Industry S.A. na wybrzeżu Morza Bałtyckiego w Gdyni, realizowane w ramach zawartego w lutym ubiegłego roku kontraktu z ThyssenKrupp Industrial Solutions AG (Niemcy). Zgodnie z nim Zamet Industry SA wykonał oraz zmontował ważące prawie 2000 ton portowe urządzenie załadowcze zwane shiploader’em.
Shiploader ma 150 metrów długości, 10 metrów szerokości i 50 metrów wysokości. Maszyna służy do załadunku rudy żelaza i będzie w stanie załadować w ciągu godziny około 11 000 ton tego surowca. Finalnie urządzenie trafi do firmy LKAB w porcie Narwik w Norwegii, do terminalu eksportowego, w którym na statki ładowana jest ruda żelaza pochodząca z kopalni LKAB w Kirunie w Szwecji. Narwik wybrano na miejsce budowy terminalu eksportowego szwedzkiej rudy, ponieważ jest to port niezamarzający przez cały rok, również w zimie.
Charakterystyka podstawowa shiploader'a:
- przeładowywane materiały: ruda żelaza i koncentrat rudy żelaza w postaci pelletów
- gęstość przeładowywanego materiału - ruda żelaza: 2.7 - 3.2 t/m³
- gęstość przeładowywanego materiału - pellety: 2.3 t/m³
- wymiary główne
- maksymalna odległość od osi obrotu urządzenia do maksymalnie wysuniętego rękawa załadowczego: 144 m
- zasięg wypadu, górny wózek (shuttling way upper carriage): 43 m
- zasięg przemieszczania po nabrzeżu: 140 m
- długość: ok. 150 m
- szerokość: 10 m
- maksymalna wysokość: ok. 50 m
- zakres wielkości obsługiwanych statków: minimasowce (5000 t nośności) do cape-size (ok. 180 000 t nośności)
- wydajność przeładunkowa: 11 000 t/h dla rudy żelaza i 9000 t/h dla pelletów
- szerokość pasa przenośnika taśmowego: 2000 mm
- masa własna: ok. 1700 t
W ramach kontraktu, notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, polska spółka Zamet Industry SA wykonała oraz zmontowała shiploader’a na zamówienie Thyssenkrupp Industrial Solutions AG. Wartość kontraktu to 5,7 mln EUR. Konstrukcja stalowa urządzenia wytwarzana była w należącym do Zametu zakładzie Mostostal Chojnice. Z uwagi na wielkość maszyny, cała operacja scalania konstrukcji była wykonywana na wybrzeżu Morza Bałtyckiego, a ściślej mówiąc na terenie przylegającym do Dalmoru i zakładu Stoczni Remontowej "Nauta" przy ul. Waszyngtona, w pobliżu naroża basenu portowego u zbiegu nabrzeży Angielskiego i Rybnego.
Zamet Industry SA wykonał maszynę w oparciu o dokumentację projektową otrzymaną od Thyssenkrupp Industrial Solutions BU Resource Technologies OU Mining-Rohrbach. Przeprowadzone w czerwcu bieżącego roku próby ruchowe urządzenia bez materiału przeładowywanego zakończyły się sukcesem. Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem maszyny do załadunku na środek transportu morskiego. Będzie nim barko-ponton, który ma dotrzeć do Gdyni w lipcu lub sierpniu.
Zamet Industry SA posiada wieloletnie doświadczenie w produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych, a także urządzeń i maszyn wykorzystywanych w różnych sektorach przemysłu. Poza konstrukcjami dla odbiorców z branży podmorskiego wydobycia ropy i gazu, oferta spółki obejmuje m.in. wykonawstwo szerokiej gamy urządzeń do przeładunku wielu typów surowców. Wyprodukowane przez Zamet urządzenia pracują na statkach, w portach, kopalniach i fabrykach, zarówno u kontrahentów krajowych jak i zagranicznych.
Zamet Industry SA specjalizuje się w produkcji wielkogabarytowych maszyn i urządzeń, m.in. na potrzeby sektora offshore. Wykonuje m.in. urządzenia na platformy wiertnicze, urządzenia do podwodnego wydobycia ropy i gazu, urządzenia dźwigowe, przeładunkowe oraz maszyny dla górnictwa i energetyki. Zamet Industry SA jest właścicielem 100 proc. udziałów spółki Zamet Budowa Maszyn SA, która specjalizuje się projektowaniu, budowie oraz serwisowaniu maszyn dla hutnictwa oraz zakładów przetwórstwa stali i metali nieżelaznych.
rel (Zamet Industry, ThyssenKrupp Industrial Solutions AG)