Trwają ostatnie fazy rozbudowy Kanału Panamskiego. Już niedługo powstanie trzeci korytarz transportowy, umożliwiający przeprawę większym statkom, co znacząco wpłynie na światowy handel morski.
Projekt rozbudowy
Projekt rozbudowy jest wynikiem porozumienia między Autoridad del Canal de Panama (Zarząd Kanału Panamskiego) z państwowym organem rządowym Panamy oddelegowanym do nadzorowania tej infrastruktury oraz hiszpańsko-włosko-belgijsko-panamskiego konsorcjum Grupo Unido (GUPC).
Finalizacja projektu, którego realizację rozpoczęto w 2007 roku, pierwotnie była zaplanowana na 2014 rok - w setną rocznicę powstania - jednak rosnące koszty inwestycji spowodowały opóźnienie i aktualnie mówi się, że budowa zakończy się w kwietniu 2016 roku.
Przez Kanał Panamski dotychczas wpływały kontenerowce o nośności do 5 tys TEU, po rozbudowie przepłyną nim jednostki od 5 do nawet powyżej 10 tys. TEU, czyli Post-Panamaxy.
Charakterystyka wrót
Nowe śluzy mają łącznie składać się z 16 wrót - po 8 z każdej ze stron kanału: po stronie Oceanu Atlantyckiego i Oceanu Spokojnego. Zostały one wykonane przez włoskiego producenta konstrukcji stalowych - Cimolai SpA.
Pierwsze z nich, dostarczone na pacyficzną stronę, mierzą 22 metry wysokości przy wadze 2300 ton - są to jednocześnie najmniejsze wrota. Największe z nich mają 33 metry wysokości (co odpowiada 11-piętrowemu budynkowi) i ważą 3400 ton.
Wrota te od 2013 roku były sukcesywnie dostarczane do Panamy. Ostatnie dotarły w listopadzie 2014 roku.
Nowe komory śluz mają 427 m długości, 55 m szerokości oraz 18 m głębokości na odcinku o całkowitej długości 1,5 km. Dwie ogromne betonowe konstrukcje zostaną uzupełnione nowym wejściem od strony Pacyfiku.
Ostatnia faza rozbudowy
Aktualnie trwają testy bram i około 50 tys. metrów sześciennych wody na godzinę wlewa się do nowych śluz od strony Oceanu Atlantyckiego. Oznacza to, że jeden z najbardziej imponujących projektów infrastrukturalnych naszych czasów dobiega końca.
Testy rozpoczęły się pod koniec czerwca i mają odbywać się przez kolejnych 90 dni. Jak zapowiadają operatorzy Kanału Panamskiego, ostatnie prace wykończeniowe będą wykonywane najpóźniej w styczniu.
Ponadto operator Kanału Panamskiego otrzymał od Amerykańskiej Agencji Handlu i Rozwoju (USTDA) dotację na budowę terminalu LNG.
Całkowity koszt prac prowadzonych w Kanale Panamskim sięga 5,25 mld USD i zostanie sfinansowany przez rząd dzięki podniesieniu o 3,5% opłat za przebycie kanału przez następne 20 lat.
AL, budownictwoinżynieryjne.pl