26 czerwca w Porcie Gdańsk miało miejsce ważne wydarzenie, jakim było pierwsze zawinięcie tankowca do nowo zbudowanego stanowiska T1 w Bazie Paliw Płynnych w Porcie Gdańsk. Najnowsza inwestycja spółki Naftoport sfinalizowana została już w grudniu 2014 roku, jednak dopiero niedawno zakończono skomplikowane odbiory techniczne inwestycji.
Budowa stanowiska warta blisko 40 milionów złotych to przedsięwzięcie, które zrealizowane zostało m.in. z myślą o powstającym nieopodal Terminalu Naftowym PERN, choć nie tylko. Stanowisko T1 zaprojektowane zostało dla przeładunku produktów naftowych (paliw) transportowanych statkami o wyporności do 50 000 DWT, co odciąży dotychczasowo eksploatowane stanowiska P, R i T od obsługi tych jednostek. Co za tym idzie zwiększając zdolności operacyjne tych stanowisk w zakresie obsługi dużych zbiornikowców z ropą naftową. Jest to szczególnie ważne, gdyż występujący w okresie ostatnich kliku lat wzrost obrotów w zakresie przeładunku produktów naftowych widoczny jest również w wynikach 5 miesięcy tego roku. W tym okresie w Porcie Gdańsk przeładowano łącznie ponad 5,5 miliona ton ropy naftowej i produktów, z czego znakomitą większość stanowiły właśnie przeładunki zrealizowane w Terminalu Naftoportu. Warto przy tym nadmienić, że to wynik o ponad 13% lepszy w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, który dla przypomnienia był z kolei trzecim tak dobrym rokiem w zakresie przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdańsk w ciągu ostatniej dekady.
Już za kilka miesięcy do eksploatacji oddany zostanie także Terminal Naftowy PERN, który połączony będzie z Terminalem Naftoportu systemem rurociągowym, a co za tym idzie spodziewać się można dodatkowych zawinięć statków do Portu Gdańsk.
Jeśli wziąć do tego pod uwagę szacunki analityków rynkowych, którzy w kolejnych latach przewidują wzrost udziału importu ropy drogą morską, w/w inwestycja wydaje się bardzo dobrym posunięciem, które uelastyczni możliwości obsługi statków z ropą naftową i paliwami w Porcie Gdańsk - porcie, który dla przypomnienia ma blisko 90-procentowy udział w morskiej obsłudze paliw w naszym kraju.
Inwestycja spółki Naftoport to także przedsięwzięcie, które wpisuje się w założenia uwzględnione w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027", w której dużo miejsca poświęcono m.in. zwiększaniu roli Portu Gdańsk jako ważnego bałtyckiego hubu do obsługi ładunków skonteneryzowanych oraz masowych płynnych.