Porty, logistyka

Copenhagen Merchants Holding A/S z Danii decyzją Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA będzie dzierżawić przez najbliższe 30 lat elewator zbożowy „Ewa” w szczecińskim porcie. Wybór Zarządu właśnie zatwierdziła Rada Nadzorcza Spółki.

Oferta duńskiej firmy zdaniem Zarządu jest najkorzystniejsza spośród trzech, jakie wpłynęły w odpowiedzi na ogłoszenie ws. dzierżawy elewatora „Ewa”. Decydujące były nie tylko wa-runki ekonomiczne (opłata za czynsz), ale również zagwarantowanie odpowiedniego poziomu przeładunków towarów. 

Copenhagen Merchants - to firma handlowa, działająca od trzech dekad na rynku usług bro-kerskich związanych z handlem zbożem, paszami i biomasą. Siłę duńskiej spółki stanowi kompleksowa obsługa poszczególnych elementów łańcucha dostaw od producenta do od-biorcy. CM współpracuje z firmami świadczącymi usługi shippingowe, spedycyjne, dokerskie, składowania, celne i laboratoryjne. Uzupełnia to doskonale funkcjonującą logistyką. Copen-hagen Merchants swoją aktywność opiera na trzech głównych branżach: energetycznej, zbo-żowej i przetwórstwie spożywczym. O pozycji operatora świadczy potencjał pod kątem zdol-ności składowania zbóż. Sieć terminali zbożowych w Danii, Polsce i na Łotwie pozwala na przyjęcie ok. pół miliona ton. Planowana modernizacja i uruchomienie elewatora „Ewa” to nie pierwsza inwestycja Duńczyków w Polsce. Są oni udziałowcem w Gdańskim Terminalu Masowym (GBT Sp. z o.o.) i terminalu zbożowym w Baniach k/Szczecina. Doświadczenie wraz z zapleczem jakim dysponują, w połączeniu z wieloletnim know-how w sektorze zbożowym powinny zapewnić realizację inwestycji na terminalu zbożowym będącym w zasobach ZMPSiŚ SA. 

Elewator „Ewa” wybudowano na początku XX wieku. Daje on możliwość pionowego i pozio-mego składowania 50-55 tys. ton zbóż. Przed uruchomieniem zostanie on zmodernizowany w kierunku obsługi linii technologicznej w zakresie przeładunku i składowania zbóż i pasz oraz innych masowych produktów pochodzenia roślinnego, w tym przyjęcia i wydania towaru w obrocie portowym. W rekordowym 2005 roku elewator „Ewa” przeładował aż 983,9 tys. ton zbóż i śrut.

Warto dodać, że infrastruktura istniejąca w okolicach elewatora umożliwia przeładunek z wykorzystaniem wszystkich dostępnych środków transportu, tj. statek, kolej i samochód. Ponadto przylegające doń nabrzeże Zbożowe przeszło gruntowny remont, zaś od podstaw wybudowano nowe nabrzeże Niemieckie. Te prace inwestycyjne są obecnie na ukończeniu. 

ZMPSiŚ SA szacuje, że po uruchomieniu elewatora „Ewa” przeładunki w porcie w Szczecinie wzrosną o ok. 350-375 tys. ton rocznie. W kolejnych latach przyrosty te powinny być jeszcze  większe. Kluczowe znaczenie dla realizacji tych planów ma pogłębienie toru wodnego Szcze-cin –Świnoujście do 12,5 m. Ta kompleksowa modernizacja 68 km toru wodnego obejmująca poza pogłębieniem poprawę geometrii toru, utworzenie nowych mijanek i obrotnic oraz in-stalacje nowoczesnych urządzeń nawigacyjnych, sprawi, że ruch statków będzie szybszy, sprawniejszy i bardziej bezpieczny. Tym samym poprawi się dostępność nawigacyjna portu w Szczecinie, który będzie mógł obsługiwać statki masowe, czy drobnicowe o niemal 100% większym tonażu niż dotychczas. Dodatkowo będą mogły zawijać do Szczecina także duże feedery i większe jednostki pasażerskie.

rel (ZMPSiŚ)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter