Dostawa suwnicy nabrzeżowej S04 na statku ZEN HUA 19 jest ostatnim zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach II etapu rozbudowy GCT.
Całkowita wartość projektu „Budowa infrastruktury i zakup sprzętu II etapu budowy terminalu kontenerowego Gdynia Container Terminal SA w Gdyni” opiewała na 188 mln zł, z czego dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (ze środków na rozwój transportu intermodalnego) wyniosło 23,3 mln zł. Parametry techniczne nowej suwnicy umożliwiają podniesienie ładunku o wadze max. 60 ton, a dzięki wysięgnikowi o dł. 54m pozwolą na rozładunek i załadunek 18 rzędów kontenerów oraz oraz opuszczenia chwytnika do ładowni statku na głębokość 15m.
Jednocześnie realizowany jest „III etap budowy terminalu kontenerowego GCT w Porcie Gdynia – budowa infrastruktury i zakup sprzętu”. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013.
Łączna wartość obecnie realizowanej przez GCT inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł. Kwota pozyskanej dotacji z funduszy UE wyniesie niemal 60,8 mln zł. Projekt realizowany przez Gdynia Container Terminal w ramach działania 7.4 obejmuje:
a) w zakresie działań budowlanych: rozbudowę Nabrzeża Bułgarskiego wraz z przygotowaniem podtorza pod suwnice nabrzeżowe oraz rozbudowę placów składowych i manewrowych wraz z istniejącą na nich infrastrukturą, w tym rozbudowę terminalu kolejowego.
b) w zakresie zakupu sprzętu niezbędnego do manipulacji kontenerów: zakup 2 suwnic nabrzeżowych typu super-post-panamax, 5 elektrycznych suwnic placowych RTG, 7 ciągników terminalowych oraz 7 naczep kontenerowych.
Prace budowlane postępują zgodnie z harmonogramem. Dobiegają końca prace dotyczące płyty nabrzeża, a także prace ziemne wraz wymianą gruntu pod nowo-powstające place składowe oraz sukcesywnie wykonywana jest nawierzchnia. Równolegle wykonywane są instalacje: sanitarno-kanalizacyjna, elektryczna i teletechniczna. Trwają prace przy budowie ścieżki cumowniczo-odbojowej. Rozpoczęto prace czerpalne w basenie przyległym do Nabrzeża Bułgarskiego.
W wyniku realizacji niniejszego projektu, terminal GCT będzie dysponował łącznie 812 m nabrzeża, w tym:
1. nabrzeżem o długości niemal 375 m i głębokości 11 m,
2. nabrzeżem głębokowodnym o długości 437 m ( w tym 192 m nabrzeża publicznego ZMPG) i głębokości 13,5 m ( z możliwością pogłębienia do 15,5 ) co umożliwi obsługę statków o pojemności do 8 000 TEU.
Po poszerzeniu przez ZMPG obrotnicy wewnątrz portu, GCT będzie w stanie obsługiwać przy Nabrzeżu Bułgarskim statki kontenerowe o pojemności do 14 000 TEU. Zakończenie III etapu budowy terminalu kontenerowego zwiększy zdolność przeładunkową GCT do ponad 630 tys. TEU rocznie. Docelowo planujemy zwiększanie zdolności przeładunkowej GCT do ponad 1 mln TEU rocznie.
GCT posiada własną bocznicę kolejową, której obecna długość wynosi 475 m (pojemność 24 wagonów czteroosiowych). Po zakończeniu inwestycji długość bocznicy kolejowej obsługującej GCT wynosić będzie 1535 m. W wyniku rozbudowy terminalu kolejowego na GCT możliwe będzie przyjęcie 2 pociągów kontenerowych jednocześnie – 60 wagonów.
W trosce o środowisko naturalne Gdynia Container Terminal S.A. kontynuuje politykę inwestowania w elektryczne suwnice placowe – eRTG. Dwie takie suwnice zakupione w ramach II etapu rozbudowy GCT już od kilku miesięcy przeładowują kontenery. Docelowo planujemy również elektryfikację obecnie eksploatowanych spalinowych suwnic placowych oraz przystosowanie całości placów kontenerowych pod obsługę przez suwnice eRTG.
Logistyka Morska