Porty, logistyka

Rozbudowę południowej części portu w Świnoujściu powinniśmy zakończyć w drugim kwartale tego roku - informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (inwestor). - W tej chwili stan wykonanych prac oceniamy na 94 procent.

Na lądzie dobiegają końca prace związane z aranżacją zieleni oraz prace brukarskie. Trwa również próbny rozruch instalacji i systemów.

Wykonawca przymierza się właśnie do najtrudniejszych prac w ramach tego projektu - dodaje nasza rozmówczyni. - Przygotowuje dno basenu portowego do układania i betonowania materaca.

To nowatorska metoda umacniania dna, coraz częściej stosowana w Europie. Jednak po raz pierwszy prace prowadzone są na tak dużej głębokości, 12 m - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska. - Jest to jedno z najtrudniejszych zadań. Niestety, postęp prac jest w dużej mierze uzależniony jest od warunków pogodowych.

Rozmiar inwestycji

Długość nowego nabrzeża wynosi dokładnie 242,15 m. A głębokość techniczna basenu portowego przy nabrzeżu to wspo-mniane 12 metrów. Oprócz budowy stanowiska statkowego inwestycja obejmuje budowę galerii pasażerskiej o zróżnicowanej wysokości z dwiema klatkami schodowymi, przygotowanie rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem. Powstała estakada samochodowa z ruchomymi pomostami: bocznym i dzio-bowo-rufowym, sterownia obsługująca pracę pochylni.

Zakres prac obejmuje także rozbudowę infrastruktury drogowej, parkingów i placów manewrowych wraz z instalacjami. Dodajmy do tego wspomniane umocnienia dna basenu.

Nowinki techniczne

Przy budowie nabrzeża wykorzystano 600 pali stalowych i żelbetowych o łącznej długości sięga ponad 11 km, a zastosowany profil do wbudowania ścianki szczelnej został użyty po raz pierwszy w Europie. Wykonano ponad 1 tys. ton zbrojenia i wylano 6,5 tys. m sześc. betonu. Łączna powierzchnia izolacji przeciwwodnej wyniosła tyle, ile powierzchnia boiska piłkarskiego - 7 tys. m kw. Montaż pomostu dziobowo-rufowego umożliwił jeden z największych na świecie dźwigów pływających - o nośności do 900 ton. Rękaw pasażerski jest najnowocześniejszym i największym w portach europejskich. Nowy terminal Umożliwi cumowanie promów o długości 220 m, co znacznie zwiększy konkurencyjność terminalu. Inwestycja pochłonie 153 mln zł, dofinansowanie unijne wynosi 71 mln.

P. Jasina 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter