Rozbudowę południowej części portu w Świnoujściu powinniśmy zakończyć w drugim kwartale tego roku - informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (inwestor). - W tej chwili stan wykonanych prac oceniamy na 94 procent.
Na lądzie dobiegają końca prace związane z aranżacją zieleni oraz prace brukarskie. Trwa również próbny rozruch instalacji i systemów.
Wykonawca przymierza się właśnie do najtrudniejszych prac w ramach tego projektu - dodaje nasza rozmówczyni. - Przygotowuje dno basenu portowego do układania i betonowania materaca.
To nowatorska metoda umacniania dna, coraz częściej stosowana w Europie. Jednak po raz pierwszy prace prowadzone są na tak dużej głębokości, 12 m - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska. - Jest to jedno z najtrudniejszych zadań. Niestety, postęp prac jest w dużej mierze uzależniony jest od warunków pogodowych.
Rozmiar inwestycji
Długość nowego nabrzeża wynosi dokładnie 242,15 m. A głębokość techniczna basenu portowego przy nabrzeżu to wspo-mniane 12 metrów. Oprócz budowy stanowiska statkowego inwestycja obejmuje budowę galerii pasażerskiej o zróżnicowanej wysokości z dwiema klatkami schodowymi, przygotowanie rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem. Powstała estakada samochodowa z ruchomymi pomostami: bocznym i dzio-bowo-rufowym, sterownia obsługująca pracę pochylni.
Zakres prac obejmuje także rozbudowę infrastruktury drogowej, parkingów i placów manewrowych wraz z instalacjami. Dodajmy do tego wspomniane umocnienia dna basenu.
Nowinki techniczne
Przy budowie nabrzeża wykorzystano 600 pali stalowych i żelbetowych o łącznej długości sięga ponad 11 km, a zastosowany profil do wbudowania ścianki szczelnej został użyty po raz pierwszy w Europie. Wykonano ponad 1 tys. ton zbrojenia i wylano 6,5 tys. m sześc. betonu. Łączna powierzchnia izolacji przeciwwodnej wyniosła tyle, ile powierzchnia boiska piłkarskiego - 7 tys. m kw. Montaż pomostu dziobowo-rufowego umożliwił jeden z największych na świecie dźwigów pływających - o nośności do 900 ton. Rękaw pasażerski jest najnowocześniejszym i największym w portach europejskich. Nowy terminal Umożliwi cumowanie promów o długości 220 m, co znacznie zwiększy konkurencyjność terminalu. Inwestycja pochłonie 153 mln zł, dofinansowanie unijne wynosi 71 mln.
P. Jasina