W DB Port Szczecin - spółce zarządzającej terminalem przeładunkowym kontenerów w porcie Szczecin - średni czas urzędowej obsługi kontenera został skrócony do ok. 4 godzin. Liczy się on od momentu podstawienia ładunku do kontroli, do jego zwolnienia.
Taka organizacja jest efektem kilku rozwiązań, zastosowanych przez zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zarząd DB Port Szczecin oraz organy administracji państwowej, na czele z Urzędem Celnym.
DB Port Szczecin wprowadził nowoczesne rozwiązanie informatyczne CMS (Container Management System), które pozwala wszystkim podmiotom mającym do niego dostęp na śledzenie online przemieszczania i statusu kontenera w czasie rzeczywistym.
Dostęp taki mają wszystkie organy administracji państwowej, biorące udział w dopuszczaniu towaru do importu. Za pośrednictwem CMS zwalniają towar, czyli dopuszczają go do dalszego procedowania.
O tym, czy kontener z ładunkiem będzie mógł opuścić terminal, decyduje Urząd Celny. Rozwiązanie praktycznie pozwoliło na wprowadzenie Single Window (jedno okienko), czyli jednego miejsca zgłaszania towaru do odprawy.
Szczecin, jako jedyny w kraju port, od blisko 6 lat z powodzeniem stosuje to rozwiązanie właśnie na terminalu kontenerowym. Idea "jednego okienka" opiera się na zasadzie, że odpowiednie służby kontrolne (Służba Celna, Graniczny Lekarz Weterynarii, Inspekcja Sanitarna i Fitosanitarna) mogą zamieszczać informacje o przeprowadzonych przez siebie kontrolach.
- Funkcjonalność tego systemu pozwala na uzyskanie on-line informacji o kontroli towaru znajdującym się w danym kontenerze, o zakończeniu procedury kontroli z wynikiem pozytywnym i sprawdzeniu odpowiednich dokumentów przez uprawnionych, jak np. spedytorzy, agencje celne czy importerzy - wyjaśnia rzecznik prasowy ZMPSS, Monika Woźniak-Lewandowska.
Kolejnym ułatwieniem, wprowadzonym przez zarząd portu we współpracy z Izbą Celną, innymi służbami oraz DB Port Szczecin, jest One Stop Shop. To formuła dokonywania kontroli towarów w jednym czasie i w jednym miejscu przez wszystkie zainteresowane inspekcje. W kontrolach zawsze, obok spedytora reprezentującego importera, uczestniczy przedstawiciel operatora portowego.
Za te rozwiązania, zarząd spółki DB Port Szczecin został wyróżniony przez Izbę Celną w Szczecinie "za zaangażowanie we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych w porcie".
- W portach Szczecin-Świnoujście obecnie czas załatwienia formalności administracyjnych wynosi ok. 4 godziny, przy średniej dla portów Zachodniej Europy wynoszącej 2 godz. - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska. - Tym samym szczeciński port należy do liderów w Polsce.
Podkreśla ona, że nie bez znaczenia jest też fakt, że dzisiaj kontrole podejmowane przez Służbę Celną realizowane są w oparciu o wcześniejszą analizę ryzyka. Chodzi o to, by skontrolować tylko ten towar importowany, który może nieść ewentualne nieprawidłowości. Do tego służy m.in. baza danych służby celnej w Polsce i za granicą.
- Obecnie Służby Celne kontrolują fizycznie mniej niż 5 proc. towarów, co nie rodzi to nadmiernych kosztów po stronie przedsiębiorców i nie utrudnia przepływu towarów - przypomina rzecznik prasowy ZMPSS. - Dąży się do tego, aby legalna działalność gospodarcza, która nie rodzi ryzyka powstania strat budżetowych, naruszenia procedur celnych i akcyzowych oraz nie zagraża w inny sposób społeczeństwu, odbywała się przy minimalnej i niezbędnej ingerencji służb portowych.
Poza tym, ustawa o portach wprost zabrania Zarządowi Portu angażowania się w działalność operacyjną. Co ZP ma wspólnego z odprawami celnymi czy pracą terminalu kontenerowego? Zasponsorowali ten system czy co?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.