Władze Portu Gdańsk unieważniły przetarg na dzierżawę jednej z ostatnich działek zlokalizowanych w gdańskim porcie zewnętrznym. Jak podaje portal trojmiasto.pl, szykowane jest nowe postępowanie przetargowe.
Do poprzedniego przetargu stanęły tylko władze terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, co, jak podkreśla trojmiasto.pl, jest o tyle logiczne, że działka będąca przedmiotem przetargu graniczy z obszarem, na którym powstaje nowy terminal kontenerowy (DCT II). Władze Portu Gdańsk poinformowały jednak o unieważnieniu przetargu z powodu, jak podaje trojmiasto.pl, „niewyczerpania merytorycznych założeń” przetargu. W najbliższym czasie ZMPG planuje ponownie ogłosić przetarg.
Jadwiga Grabowska z DCT nie chciała zdradzić (w rozmowie z portalem trojmiasto.pl), czy podmiot ten stanie ponownie do przetargu, natomiast zainteresowanie działką potwierdził nowy podmiot: Krajowa Federacja Producentów Zbóż. Jak podaje trojmiasto.pl, KFPZ chce wraz z partnerami finansowymi utworzyć spółkę celową i przystąpić do przetargu. Intencją KFPZ jest stworzenie Polskiego Terminalu Zbożowego, który zajmowałbym się przede wszystkim eksportem, ale być może także importem zboża. W planach, jak podaje trojmiasto.pl, jest przeładunek nawet do miliona ton zboża rocznie w początkowym okresie funkcjonowania terminalu.
Warto zauważyć, że choć w Gdańsku odnotowywane są największe przeładunki w polskich portach (32,28 mln ton w 2014 r.), to odsetek przeładowywanego tam zboża jest stosunkowo niewielki: wynik z 2014 r., 1,63 mln ton, to zaledwie 5% łącznej wielkości przeładunków. Zboże znacznie większą rolę w łącznej wielkości przeładunków odgrywa w Gdyni (m.in. dzięki funkcjonowaniu tam Bałtyckiego Terminalu Zbożowego). W 2014. W Gdyni przeładowano 2,9 mln ton zboża, co stanowiło 15% łącznej wielkości przeładunków.
1 grudnia 2014 r. oddany został do użytku nowy magazyn płaskiego składowania zbóż i pasz, który wykorzystywany będzie w działalności przeładunkowej BTZ. Magazyn posiada powierzchnię użytkową 7,4 tys. m2, przy kubaturze 23 400 m3.