Porty, logistyka

Port w Gdańsku planuje wydać łącznie ponad 1 mld złotych na inwestycje do 2020 roku. Jak informuje zarząd portu, około 600 mln zł ma pochodzić z europejskich środków pomocowych. Tylko w tym roku firma planuje wydać na inwestycje 94 mln zł.

W czwartek Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA poinformował w komunikacie, że wśród inwestycji o łącznej wartości ponad 1 mld zł są inwestycje współfinansowane przez europejskie środki pomocowe (835 mln zł) oraz inwestycje finansowane ze środków własnych (234 mln zł).

Wśród przedsięwzięć współfinansowanych ze środków UE są m.in. projekty związane z pogłębieniem toru wodnego w Porcie Wewnętrznym. Firma planuje przebudowę w Porcie Wewnętrznym 16 odcinków nabrzeży o łącznej docelowej długości 5,8 km. 

Port liczy, że dzięki poprawie warunków nawigacyjnych, Port Wewnętrzny stanie się bardziej dostępny dla większych jednostek, o długości 250 m, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. W ramach tej inwestycji planuje się m.in.: pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym (87 mln zł) oraz przebudowę Nabrzeży: Oliwskiego (76 mln zł), Zbożowego i Wisłoujście (111 mln zł), Nabrzeża Dworzec Drzewny, Nabrzeża Węglowego i Rudowego (161 mln zł) oraz budowę Nabrzeża Północnego w Porcie Północnym (116 mln zł). 

W nadchodzących latach port zamierza wydać 122 mln zł na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Na rozbudowę systemu sieci komunikacyjnej rejonu Basenu Górniczego i Nabrzeża Przemysłowego, które obecnie są terenami dynamicznego rozwoju w obszarze Portu Wewnętrznego, planuje wydać 95 mln zł. 

Jak podaje spółka, ponad 44 mln zł planuje wydać na rozbudowę intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Docelowy program rozbudowy terminalu kontenerowego zakłada możliwość osiągnięcia zdolności przeładunkowej około 100 tys. TEU rocznie (TEU - jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp - PAP). W ramach projektu przewiduje się przebudowę placu składowego kontenerów na powierzchni ok. 2,57 ha oraz przebudowę zewnętrznego i wewnętrznego układu komunikacyjnego na powierzchni ponad jednego hektara.  Wśród inwestycji bieżących realizowanych ze środków własnych portu o łącznej wartości 234 mln zł są: pogłębienie akwenu manewrowego pomiędzy Pirsem Rudowym a DCT (30 mln zł), przebudowa części Nabrzeża Przemysłowego (24 mln zł), umocnienie dna przy Pisie Węglowym (18,5 mln zł) i modernizacja pali stalowych Pirsu Rudowego (19 mln zł). 

Na terenie portu swoje inwestycje realizują też kontrahenci Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Do najważniejszych projektów należą rozbudowa terminalu kontenerowego DCT Gdańsk (inwestycja o wartości ok. 1,1 mld zł) i budowa Terminalu Naftowego Gdańsk przez PERN (wartość inwestycji 826 mln zł).  W 2014 roku w porcie w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków, ponad 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podał, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent. 

Na terenie portu działają m.in. Terminal Kontenerowy DCT, Baza Paliw Płynnych, Terminal Węglowy i Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG).

0 Prom
Nic nie piszecie o przenosinach PŻB na drugą stronę kanału - na Terminal Promowy Westerplatte. A przecież to ma nastąpić z wprowadzeniem Wawela na linię Gdańsk - Nynashamn.
09 luty 2015 : 20:01 W. | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter