PKP Cargo rozpocznie wkrótce rozbudowę swojego terminala intermodalnego w Poznaniu Franowie, który został oddany do użytku zaledwie rok temu. Jak informuje, powodem jest duże zainteresowanie klientów oraz spodziewany wzrost przewozów intermodalnych.
Obecnie jego infrastruktura składa się m.in. z dwóch torów o długości 600 metrów każdy, oraz placu manewrowo-składowego o powierzchni 21,1 tys. m kw. W 2013 roku wybudowano drogę dojazdową, infrastrukturę energetyczną, telekomunikacyjną i wodnokanalizacyjną oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych.
Obecna inwestycja obejmie głównie budowę nowego placu manewrowo-składowego o powierzchni 8,4 tys. metrów kwadratowych. Dzięki temu obszar składowania zwiększy się z obecnych 1280 TEU (kontenerów 20-stopowych) do 1760 TEU, tj. o blisko 40 proc. Zostanie też przebudowany układu dróg dojazdowych.
Poznański terminal PKP Cargo jest ważnym punktem na kolejowej mapie Polski. Przez tę stację muszą przejechać wszystkie rozrządzane pociągi przewożące towary z Europy Zachodniej do centralnej części kraju oraz dalej na wschód.
Ze względu na dogodne położenie, korzystanie z tego terminala skraca czas przeładunku o kilka godzin w stosunku do konkurencyjnych terminali działających w pobliżu Poznania, zaznacza zarząd. Przypomnijmy, że znajduje się tam łącznie pięć takich obiektów.
Podobnie jak poprzedni etap inwestycji, rozbudowa terminala PKP Cargo będzie współfinansowana w 50 proc. ze środków UE. Całkowita wartość inwestycji wynosi 5,8 mln zł. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Roboty budowlane ruszą wczesną wiosną i zostaną zakończone w listopadzie 2015 roku.
- Wraz ze wzrostem średniej prędkości handlowej na polskich torach zwiększy się ilość przewożonych koleją towarów. Intermodal będzie się dynamicznie rozwijał, a my jesteśmy gotowi, żeby ten wzrost wykorzystać – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.
Poznański terminal jest obsługiwany przez Cargosped, spółkę z Grupy PKP Cargo wyspecjalizowaną w transporcie intermodalnym. W pierwszym roku funkcjonowania obsługiwał on regularne połączenia z portami w Gdańsku i Gdyni (tzw. pociągi operatorskie).
Dotychczas na terenie terminalu wykonywano pracę przeładunkową około 800 TEU tygodniowo. Docelowo, ma ona się podwoić.
Pod względem udziału w rynku, mierzonego pracą przewozową, kolejowe przewozy intermodalne urosły z około 2 proc. w 2004 roku do ponad 6 proc. w 2013 roku.