Urządzenie posłuży do monitoringu i serwisowania podwodnej infrastruktury bałtyckich złóż naftowych B3 i B8, eksploatowanych przez spółkę LOTOS Petrobaltic. Do jego zadań należeć będą m.in. pomiary konstrukcji podwodnych, inspekcje rurociągów i tras kablowych, podwodne cięcia elementów stalowych i usuwanie gruntu, badania nieniszczące, a także obsługa instalacji głowicowych oraz czyszczenie podwodnych elementów konstrukcyjnych.
To już trzeci podwodny pojazd ROV (Remotely Operated Vehicle) we flocie Grupy Kapitałowej LOTOS Petrobaltic - ale pierwszy tak wszechstronnie przystosowany do prowadzenia podwodnych prac serwisowych. Dotychczas w GK LOTOS Petrobaltic wykorzystywano 2 podwodne pojazdy inspekcyjno-obserwacyjne Falcon producenta SAAB Seaeye należące i obsługiwane przez spółkę zależną Miliana Shipmanageemt Limited.
Nowy Seaeye Leopard to zaawansowany technicznie robot, tzw. WROV (Remotely Operated Vehicle Work Class) - zdalnie sterowana bezzałogowa jednostka pływająca, wykorzystywana do prac podwodnych w przemyśle morskim. Dzięki wysokiej odporności na silne podwodne prądy oraz wysokie ciśnienie na dnie morza, pojazd może pracować na głębokościach do 3000 metrów.
- Dodatkową zaletą konstrukcji Leoparda jest możliwość jego rozbudowy i konfiguracji do wykonywania kompleksowych prac serwisowych, pomiarów i podwodnych inspekcji - mówi Wojciech Królikowski, prezes zarządu Technical Ship Management Sp. z o.o.
- W pierwszym etapie rozbudowaliśmy zespół operatorów pojazdów podwodnych oraz w ramach podnoszenia kompetencji wysłaliśmy personel na specjalistyczne szkolenie w ośrodku w Andaluzji dedykowane obsłudze pojazdów klasy Work. Kolejnym krokiem będzie przystosowanie statku ahts BAZALT II, poprzez wbudowanie podestów umożliwiających wodowanie pojazdu poza obrys burty statku przy pomocy systemu LARS. Przystosowane zostaną także nasze platformy znajdujące się w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, co umożliwi wykonywanie pracy bezpośrednio z burty platformy i czasowe uwolnienie statku do równoległego wykonywania innych zadań. Należy dodać, iż WROV, poza świadczeniem usług w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS Petrobaltic, będzie mógł świadczyć usługi na zewnętrznym rynku usług Oil & Gas oraz MEW - dodaje Wojciech Królikowski.
To bardzo zaawansowany pojazd, przystosowany do wykonywania skomplikowanych zadań. Wyposażono go m.in. w urządzenia do podwodnego cięcia elementów stalowych, wykrywania wody wewnątrz konstrukcji, a także precyzyjnych pomiarów z wykorzystaniem lasera.
Obecna konfiguracja pojazdu obejmuje m.in. system sonarowy (Sonardyne DVL/INS), pięć kamer (w tym system Kongsberg HD), laser do wykonywania pomiarów (One Laser), wielofunkcyjny chwytak (Schilling Orion), tarczę tnącą, system pogłębiania (WeSubsea), narzędzie czyszczące (FlexiClean), ultradźwiękowy miernik grubości (Cygus) oraz wielozadaniowy podajnik.
GK LOTOS Petrobaltic to spółka Grupy ORLEN, która dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu w branży offshore oferuje szeroki wachlarz usług, związanych z poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy i gazu, a także kompleksową obsługą logistyczną - w tym obsługą badań dna, niezbędnych do budowy morskich farm wiatrowych oraz w ramach spółek zależnych zarządzaniem flotą.
Spółka posiada koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż ropy naftowej i gazu ziemnego na trzech obszarach polskiego terytorium morskiego. Ich powierzchnia wynosi łącznie 3177 kilometrów kwadratowych. Dodatkowo LOTOS
Petrobaltic dysponuje dwoma koncesjami na wydobycie ze złóż B3 i B8, z których od początku eksploatacji dostarczono już blisko 6 500 000 ton ropy naftowej i gazu ziemnego.
Spółka aktywnie uczestniczy w transformacji energetycznej Grupy ORLEN, realizując innowacyjne przedsięwzięcia i angażując się w łańcuch dostaw na rzecz zeroemisyjnych inwestycji, prowadzonych na Morzu Bałtyckim.
Miliana Shipmanagement Limited jest podmiotem zależnym od LOTOS Petrobaltic oferującym usługi zarządu operacyjnego floty statków, w tym ahts BAZALT II oraz psv SYLUR, a także podwodnymi pojazdami ROV.
Zdjęcia: Grupa ORLEN/materiały prasowe