Offshore

Equinor i Polenergia podpisały umowy na transport i instalację fundamentów oraz morskich stacji elektroenergetycznych dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prace na morzu w latach 2026-2027 wykona spółka Heerema Marine Contractors, wykorzystując m.in. dźwigowiec półzanurzalny heavy lift. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3 o łącznej mocy 1440 MW zasilą zieloną energią ponad 2 miliony gospodarstw domowych.

Heerema Marine Contractors to holenderski wykonawca usług dla sektora offshore oil & gas i offshore wind. Spółka posiada duże doświadczenie w instalacji konstrukcji pływających na morzu przy użyciu własnej floty pływających dźwigów. Kontrakt z Equinor i Polenergią obejmuje transport i instalację 100 monopali, elementów przejściowych oraz dwóch morskich stacji transformatorowych, które zostaną przetransportowane z zakładów produkcyjnych i zainstalowane w docelowej lokalizacji projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3.

"Podpisanie umów na transport i instalację fundamentów oraz stacji transformatorowych na morzu dla projektów farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 konsekwentnie zbliża nas do momentu podjęcia ostatecznej decyzji inwestycyjnej i rozpoczęcia budowy. Nasze projekty, które powstaną jako jedne z pierwszych na Morzu Bałtyckim, są niezwykle ważne dla rozwoju polskiego sektora offshore, przyspieszenia procesu transformacji energetycznej i zwiększenia niezależności energetycznej Polski. Energia z morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 zasili ponad 2 miliony polskich domów. Jesteśmy dumni, że możemy realizować naszą misję, która polega na dostarczaniu energii w sposób bezpieczny, zrównoważony i odpowiedzialny" - mówi Michał Jerzy Kołodziejczyk, Prezes Zarządu Equinor w Polsce.

Podczas instalacji komponentów morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3, wykonawca wykorzysta jednostkę półzanurzalną - dźwigowiec z żurawiami o dużym unosie (heavy-lift) o nazwie Thialf (nr IMO 8757740; GT 136 709; nośność 129 221 t, wyporność 198 754 t). Każdy z jego dwóch żurawi ma unos sięgający 7100 ton na wysięgu 31,2 m. Zaawansowane możliwości statku, w tym wyposażenie w system pozycjonowania dynamicznego, sprawiają, że Thialf jest wykorzystywany do skomplikowanych zadań w wielkoskalowych projektach morskiej energetyki wiatrowej i offshore oil & gas.

Statek Semi Submersible Crane Vessel (SSCV) Thialf został przystosowany do możliwości pracy na Bałtyku przy współudziale polskiego zakładu z grupy Heerema.

Przyjęty przez Equinor i Polenergię oraz wykonawcę plan zakłada, że wszystkie fundamenty (monopale i typu jacket) zostaną zamontowane w 2026 roku, podczas gdy tzw. topsides morskich stacji elektroenergetycznych zostaną zainstalowane w oddzielnych kampaniach w 2026 i 2027 roku.

"Morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3 zasilą czystą energią ponad 2 miliony gospodarstw domowych. Umowy, które właśnie podpisaliśmy, znacząco zbliżają nas do tego celu. Kontrakty obejmują transport i instalację fundamentów pod wieże wiatrowe, a także montaż morskich stacji elektroenergetycznych, niezbędnych do funkcjonowania obu inwestycji. Jesteśmy przekonani, że farmy wiatrowe, które rozwijamy na Morzu Bałtyckim zmienią oblicze polskiej energetyki i polskiej gospodarki. Pierwszy prąd z naszych najbardziej zaawansowanych projektów, Bałtyk 2 i Bałtyk 3, popłynie już w 2027 roku" - mówi Jerzy Zań, Prezes Zarządu Polenergia S.A.

Morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3, o łącznej mocy 1440 MW, będą zlokalizowane w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, w odległości od 22 do 37 km od linii brzegowej. Pierwsza energia z projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 ma popłynąć do sieci
już w 2027 roku. Komercyjny etap ich użytkowania zaplanowano od 2028 roku.

W kolejnej fazie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, Equinor i Polenergia realizują projekt Bałtyk 1, który będzie oddalony od brzegu o 81 km. Bałtyk 1, o mocy do 1560 MW, to projekt największej farmy wiatrowej na Morzu Bałtyckim, przygotowywany do aukcji w 2025 roku. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk 1, 2 i 3, realizowane przez Equinor i Polenergię, zasilą zieloną energią ponad 4 miliony gospodarstw domowych.

rel (Equinor, Polenergia)

Fot.: Heerema Marine Contractors

Dźwigowiec półzanurzalny Thialf
Dźwigowiec półzanurzalny Thialf
Dźwigowiec półzanurzalny Thialf
Dźwigowiec półzanurzalny ThialfDźwigowiec półzanurzalny ThialfDźwigowiec półzanurzalny Thialf

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9269 4.0063
EUR 4.2411 4.3267
CHF 4.3625 4.4507
GBP 5.0086 5.1098

Newsletter