Francja i Irlandia podpisały w piątek w Paryżu porozumienie w sprawie budowy "Celtyckiego Interkonektora" (), który pozwoli na wymianę dostaw energii elektrycznej między tymi krajami od 2026 roku - poinformowało w komunikacie francuskie ministerstwo transformacji energetycznej.
Podmorski interkonektor o długości 575 km połączy gminę La Martyre w Bretanii na północy Francji, z miasteczkiem Knockraha w hrabstwie Cork na południu Irlandii.
Podmorski kabel energetyczny pozwoli między innymi na eksport irlandzkiej energii pochodzącej z zainstalowanych na morzu wiatraków.
"To pierwsze połączenie (energetyczne) Irlandii z Europą kontynentalną (...) pozwoli na importowanie i eksportowanie energii mogącej zasilić 450 tys. gospodarstw domowych" - napisano w komunikacie, który francuski resort wydał wspólnie z władzami Irlandii.
Nowa infrastruktura "przyczyni się do bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię Francji i Europy oraz przyspieszy wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w całej Europie" - oznajmiła cytowana w komunikacie francuska minister transformacji energetycznej Agnes Pannier-Runacher.
"Oznacza to, że będziemy mogli importować energię z Europy, gdy będziemy tego potrzebować i przede wszystkim eksportować energię" - oświadczył irlandzki minister do spraw środowiska Eamon Ryan.
Partnerami w budowie i eksploatacji połączenia energetycznego (pierwszego między Irlandią i kontynentalną Europą) są operatorzy sieci elektroenergetycznych EirGrid z Irlandii i Reseau de Transport d’Electricite (RTE) z Francji.
Podpisali oni kontrakty na projekt i budowę stacji transformatorowych / konwerterowych w Irlandii i Francji z grupą Siemens, a z francuską firmą specjalizującą się w produkcji i układaniu kabli podmorskich - Nexans, na projektowanie i instalację 575-kilometrowego kabla podmorskiego.
Finansowanie przedsięwzięcia w wysokości 800 mln euro zapewni konsorcjum banków European Investment Bank, Danske Bank, Barclays i BNP.
Wysokonapięciowy interkonektor o mocy 700 MW połączy odległe o 575 km: podstację Knockraha w East Cork oraz podstację w La Martyre w Bretanii.
PAP; PBS (PortalMorski.pl)