O zakupie i objęciu zarządem nowego statku poinformował w mediach społecznościowych Wojciech Królikowski, prezes armatora zarządzającego Technical Ship Management Ltd. (TSM). Zbudowany w 2002 r. statek pracował dotąd przez wiele lat na wodach Afryki Zachodniej.
Jednostka AHTS o nazwie Bazalt II miał dotrzeć do portu w Gdańsku w poniedziałek rano.
"Po pewnym okresie negocjacji statek został zakupiony od poprzedniego właściciela. Przejęcie miało miejsce w marcu w porcie Wybrzeża Kości Słoniowej" - informuje prezes Królikowski.
Chodzi zapewne o Abidżan.
Po przybyciu do Gdańska, statek zostanie przygotowany do eksploatacji na potrzeby głównego klienta TSM - Lotos Petrobaltic SA a także ewentualnych klientów z otwartego rynku.
Praktycznie przez całe swoje dotychczasowe życie statek należał do grupy Swire Pacific z Hongkongu (kontrolowanej jednak przez kapitał brytyjski) i nosił imię Pacific Warden.W ostatnim okresie jego operatorem i armatorzem zarządzającym stał się na niedługi okres Redwise Maritime Services BV z Holandii - prawdopodobnie tylko w związku z wykonaniem usługi dostarczenia statku do siedziby nowego właściciela - do Polski.
Bazalt II jest wielozadaniowym statkiem offshore - zaopatrzeniowcem, holownikiem oceanicznym i jednostką do obsługi kotwic jednostek trzecich - anchor handling tug / supply vessel (AHTS).
Statek prawdopodobnie należy do Lotos Petrobaltic bezpośrednio lub przez jego spółkę zależną Miliana Shipholding Co Ltd lub Miliana Shipmanagement Ltd oraz przez armatora bezpośredniego (armatora zarejestrowanego) - Bazalt Navigation Co Ltd, a armatorem zarządzającym, odpowiedzialnym za zarząd techniczny i załogowy jest TMS.
Statek reprezentuje serię projektu UT 710, przez wieloletniego użytkownika - armatora Swire Pacific - określaną jako "W Class". Posiada pokaźnych rozmiarów wciągarkę o sile trzymania 300 T renomowanego norweskiego producenta Brattvaag.
Statki projektu UT 710 zostały zaprojektowane głównie z myślą o obsłudze platform półzanurzalnych. Znane są z bardzo dobrych właściwości utrzymania pozycji w trudnych warunkach pogodowych, co zapewnia ich niezawodność w szerokim zakresie zadań, takich m.in., jak obsługa kotwic jednostek trzecich, działania ratownicze i emergency response oraz jako platformy dla operacji zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV).
Statek zakupiony przez grupę Lotos Petrobaltic zatrudniony był dotychczas (co najmniej od roku 2009, brak danych z wcześniejszego okresu) na wodach Afryki Zachodniej. Do połowy marca br. Pacific Warden pracował w Gwinei Równikowej. Ostatnio obsługiwał głównie FPSO Serpentina (po ostatniej przerwie - od grudnia roku 2020, a w ogóle - od około połowy 2018 roku). Wcześniej pracował głównie na wodach Wybrzeża Kości Słoniowej, Gwinei Równikowej i Angoli.
Statek eksploatowany przez Swire Pacific Offshore pod nazwą Pacific Wardern, trafił pod koniec 2019 roku na czołówki gazet i serwisów informacyjnych w związku z porwaniem przez piratów części jego 15-osobowej załogi. Tuż przed lub w święta Bożego Narodzenia 2019 roku, Swire Pacific poinformował, że uwolniono siedmiu członków załogi holownika offshore, porwanych, po ataku piratów, u wybrzeży Gwinei Równikowej, 20 listopada 2019 roku. Załoganci z Pacific Warden spędzili w niewoli 31 dni.
PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Swire Pacific Offshore; Agnieszka Latarska
Bazalt II - charakterystyka podstawowa:
typ statku - wielozadaniowy holownik i zaopatrzeniowiec offshore / statek do obsługi kotwic jednostek trzecich (AHTS)
nr IMO - 9250036
państwo bandery - St Vincent & The Grenadines
dotychczasowy operator - Redwise Maritime Services BV, Holandia
dotychczasowy armator / właściciel - w ostatnim czasie nieznany, wcześniej, przez długi okres od przekazania przez stocznię - Swire Pacific
dotyczasowy armator zarządzający i operator (także zarząd techniczny) w ostatnim czasie - Redwise Maritime Services BV, Holandia
armator zarejestrowany (od marca 2022 r.) - Bazalt Navigation Co Ltd
obecny armator zarządzający i operator oraz armator / właściciel - Lotos Petrobaltic bezpośrednio lub prawdopodobnie przez spółkę zależną Miliana Shipholding Co Ltd lub Miliana Shipmanagement Ltd
obecny armator (właściciel) ostateczny - jak wyżej.
wartość kontraktowa (w czasach budowy) - 19 500 000 USD
projekt standardowy - UT 710, Rolls Royce Marine (pierwotnie Ulstein, obecnie Kongsberg)
stocznia (wyposażenie i przekazanie armatorowi) - Brevik Construction AS, Brevik Yard, Norwegia
stoczniowy nr budowy - 25
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) - Aker Tulcea SA, Tulcea, Rumunia
stoczniowy nr budowy - 289
wprowadzenie do eksploatacji - 16.12.2002
wodowanie - 14.07.2002
położenie stępki - 07.01.2002
zamówienie - 01.03.1999
długość całkowita - 68,95 m
długość między pionami - 60,45 m
szerokość konstrukcyjna - 15,50 m
zanurzenie - 6,00 m
wysokość boczna - 7,00 m
wysokość od stępki po szczytu najwyższego masztu - 34,00 m
tonaż pojemnościowy - 2327
tonaż pojemnościowy netto - 751
nośność - 2355 t
ładowność pokładu roboczego - 800 t
powierzchnia pokładu roboczego - 471 m²
wolna (niezakłócona) powierzchnia pokładu roboczego - 418 m² (36,8 × 12,8 m)
pokaźna łączna pojemność zbiorników na płynne materiały wiertnicze (solanka, płuczka wiertnicza)
pojemność zbiorników na suche ładunki masowe - materiały wiertnicze np.p, cement) - 224 m³ (w 4 zbiornikach)
pojemność zbiorników na wodę słodką - 448 m³
pojemność zbiorników wielofunkcyjnych - 947 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 797 m³
pojemność komory łańcuchowej - 1 × 195 m³
ładowność łańcucha kotwicznego - 2400 m / średnicy 76 mm lub 2000 m / średnicy 84 mm
żuraw pokładowy gospodarczy - 5 ton
uciąg na palu - 135 T (wg innego źródła - 139 T)
prędkość maksymalna - 15,50 węzła
prędkość eksploatacyjna - 12,00 węzłów
napęd główny - dwuśrubowy, śruby nastawne, w dyszach Korta
łączna moc napędu głównego - MCR 7944 kW (10 800 KM); (wg innego źródła - 10 657 KM)
silniki napędu głównego - 2 × Bergens (grupa Rolls-Royce Marine AS) BRM-9, 4-suwowe, rzędowe, 9-cylindrowe; 320 × 360 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 3972 kW (5400 KM) przy 750 obr./min.
silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) - 2 × Caterpillar 3406, 4-suwowe; 6-cylindrowe, 137 × 165 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 320 kW
prądnice zespołów prądotwórczych - 2 × 1200 kW / 450 V, 60Hz
prądnice zawieszone (wałowe - PTO na silnikach głównych) - 2 × 320 kW / 450 V, 60 Hz
łączne dobowe zużycie paliwa przy prędkości 16 węzłów - 36,50 t
łączne dobowe zużycie paliwa przy prędkości 13 węzłów - 18,20 t
wyposażenie holownicze i anchor handling
- towing pins - 4 × uciąg na palu do 240 T
- shark jaws - 2 × MBL do 500 T
- rolka rufowa - 2,4 × 5,0 m (średnica × długość); DOR 450 T
- kabestany - 2 × RRM 8.5 t @ 0-20 m/min
- windy (wciągarki) manipulacyjne (tugger winches) - 2 × RRM 10 t @ 0-38 m/min
system pozycjonowania dynamicznego - DP 2; GE Energy C-Series DPS-21
Duplex DP System with RRM Poscon Independent Joystick System
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 590 kW (802 KM)
ster strumieniowy rufowy - 1 × 590 kW (802 KM); (wg innego źródła - 2 × …)
stery główne - 2 × typu hi-lift (o dużej sile nośnej), z lotkami
miejsca dla załogi - 30 (kabiny: 10 × 1-osobowe, 4 × 2-os., 3 × 4-os.)
łodzie ratownicze - 1 × Maritime Partner MP660 Springer, 10-osobowa + 1 × Maritime Partner MP111 TWJ, 10-osobowa
klasyfikacja - Det Norske Veritas
notacja klasy - (+) 1A1 Fire fighter(I) Tug DK(+) DYNPOS(AUTR) E0 HL(2.5) SF