Firma Eneti Inc, do niedawna znana jako Scorpio Bulkers, zawarła wiążącą umowę na budowę samopodnośnego statku do instalacji turbin wiatrowych (Wind Turbine Installation Vessel - WTIV). Zostanie on zbudowany przez południowokoreańską stocznię Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME).
Firma poinformowała również, że prowadzi rozmowy w sprawie budowy kolejnego statku do instalacji morskich turbin wiatrowych na potrzeby amerykańskiego rynku offshore wind, spełniającego wymogi protekcjonistycznej ustawy dotyczącej żeglugi kabotażowej na wodach USA i statków w niej zatrudnionych - Jones Act.
Pierwszy statek, zamówiony w DSME, będzie kosztował 330 mln dolarów i zostanie przekazany armatorowi na początku III kwartału 2024 roku. Ponadto Eneti ma opcję na budowę drugiego statku w tej samej cenie.
Statek z koreańskiej stoczni, projektu NG-16000X z GustoMSC, holenderskiej spółki zależnej NOV (National Oilwell Varco), wyposażony będzie w źuraw okrężny lub dookólny (obejmujący podporę systemu podnoszenia statku) o unosie 2600 ton, wyprodukowany przez holenderską firmę Huisman Equipment BV z Holandii.
Statek do instalacji morskich elektrowni wiatrowych Eneti będzie w stanie instalować wielkie, nie produkowane jeszcze obecnie, turbiny wiatrowe o mocy do 20 megawatów, na akwenach o głębokości do 65 metrów. Statek będzie gotowy do łatwego przystosowania do pracy na alternatywnych paliwach - LNG lub amoniaku.
Rynek morskiej energetyki wiatrowej w Stanach Zjednoczonych, choć wciąż niewielki w porównaniu z Europą, wkrótce będzie się gwałtownie rozwijać, zwłaszcza po tym, jak administracja Bidena zatwierdziła kilkanaście dni temu pierwszą dużą farmę wiatrową w kraju, promując ją jako początek nowego krajowego przemysłu energetycznego, który pomoże wyeliminować zanieczyszczenia z sektora energii.
W marcu br. Biały Dom ogłosił ogólnorządowe (między-ministerialne) działania na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, w tym plan uruchomienia 30 gigawatów (GW) morskiej energii wiatrowej do 2030 r. i 110 GW amerykańskiej morskiej energii wiatrowej do 2050 r. oraz rozwój zrównoważonego lokalnego łańcucha dostaw w sektorze offshore wind.
W związku z tym, że w ciągu najbliższej dekady wzdłuż wschodniego wybrzeża USA ma powstać kilka gigawatów mocy w morskiej energetyce wiatrowej, dostęp do statków WTIV zgodnych z Jones Act ma kluczowe znaczenie dla amerykańskiej branży morskiej energetyki wiatrowej. Budowa pierwszego takiego statku rozpoczęła się niedawno w stoczni Keppel w Teksasie dla innego armatora.
Natomiast Eneti, założona po tym, jak Scorpio Bulkers zdecydowała się sprzedać swoją flotę masowców i całkowicie zmienić branżę działalności biznesowej, skupiając się na morskiej energetyce wiatrowej, ujawniła w ubiegłym tygodniu, że jest w trakcie zaawansowanych rozmów z kilkoma amerykańskimi stoczniami na temat budowy własnego statku do instalacji turbin wiatrowych zgodnego z Jones Act.
"Statek ten zostałby zbudowany, sfinansowany i eksploatowany przez obywateli amerykańskich zgodnie z ustawą Jones Act, w celu zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania na zdolności transportowe i instalacyjne na szelfie kontynentalnym Stanów Zjednoczonych" - stwierdziła spółka w oficjalnym komunikacie Eneti.
PBS; rel (Eneti); z mediów