Edison Chouest Offshore (ECO), Ørsted i Eversource podpisały długoterminową umowę czarterową na dostawę pierwszego w historii zgodnego z tzw. Ustawą Jonesa (Jones Act) statku serwisowego (Service Operation Vessel - SOV) morskich farm wiatrowych, który zostanie zbudowany w USA i będzie eksploatowany pod banderą amerykańską.
Statek będzie zatrudniony przez ECO przy obsłudze i konserwacji morskich farm wiatrowych Revolution Wind, South Fork Wind oraz Sunrise Wind, u wybrzeży Nowej Anglii w północno-wschodniej części Stanów Zjednoczonych. Przypomnijmy, że ECO to amerykański armator, dla którego stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańska zbudowała w latach 2010 – 2014 łącznie 11 statków dla morskiego sektora wydobycia ropy i gazu (trzy typu AHTS oraz osiem PSV).
W USA działalność morskich farm wiatrowych jest uzależniona od uzyskania niezbędnych zezwoleń federalnych od Biura Zarządzania Energetyką Morską (Bureau of Ocean Energy Management - BOEM).
Podpisana 1 bm. umowa będzie pierwszą, dotyczącą morskiej energetyki wiatrowej, która spełnia warunki amerykańskiej Jones Act, nakładającej ograniczenia na działalność zagranicznych statków na wodach amerykańskich. Ustawa ta utrudnia rozwój sektora offshore wind w USA, ponieważ większość specjalistycznych, obsługujących go statków została zbudowana poza tym krajem, a ich armatorzy mają siedziby głównie w Europie lub Azji.
Jak podkreśla Ørsted, statek SOV powstanie w należących do ECO stoczniach na Florydzie, w Missisipi i Luizjanie, dzięki czemu przybędzie tam ponad 300 nowych miejsc pracy. Budowa tego statku będzie miała również szerszy wpływ ekonomiczny na inne stany USA, w których działają dostawcy głównych komponentów, takie jak m.in. Karolina Północna (dostawy stali) oraz Illinois (dostawa silników głównych).
SOV będzie działać z Nowego Jorku i będzie wykorzystywany w eksploatacji i konserwacji (Operation and Maintenance - O&M) farm wiatrowych, służąc jako baza operacyjna do przyjmowania i transportu pracowników obsługi technicznej, a także narzędzi i części do i z poszczególnych wież wiatrowych.
"To niesamowita chwila dla amerykańskiego sektora morskiej energetyki wiatrowej i przemysłu, wartego miliardy dolarów" - powiedział Thomas Brostrøm, prezes Ørsted na Amerykę Północną dodając, że to początek ogromnych inwestycji dla amerykańskich firm i miejsc pracy dla amerykańskich pracowników, nawet w stanach, w których projekty offshore wind nie są bezpośrednio realizowane.
"Sektor morskiej energetyki wiatrowej jest dobrze rozwinięty w Europie, gdzie przez dziesięciolecia rozwinął się ogromny przemysł, ale w Stanach Zjednoczonych, znajduje się w początkowej fazie" - dodał Gary Chouest, prezes Edison Chouest Offshore.
Podkreślił też, że "to bezprecedensowa okazja, ponieważ zaplanowano dwanaście morskich projektów energetyki wiatrowej, podpisano dodatkowych dziesięć umów leasingowych, a na rozstrzygnięcie czeka kolejnych sześć takich umów. Łącznie w trzynastu stanach, na różnych etapach rozwoju znajdują projekty dla łącznej mocy ponad 25 tys. megawatów, które będą wytwarzane przez ponad 1700 turbin wiatrowych. Ich instalacja, eksploatacja i naprawa będzie wymagała niesamowitej ilości statków, zasobów, wiedzy i zaangażowania kapitału".
Statek będzie miał ponad 260 stóp (80 m) długości i będzie mógł pomieścić 60 osób (załogantów i serwisantów wież wiatrowych). Pod pokładem pomieści magazyn służący do składowania na paletach narzędzi, komponentów i materiałów eksploatacyjnych dla farm offshore wind. Na potrzeby operacji naprawy turbin wiatrowych na wyposażeniu statku będzie także pomocnicza jednostka pływająca wraz z towarzyszącym jej systemem opuszczania na wodę i podnoszenia oraz sterowany hydraulicznie pomost roboczy z kompensacją ruchu, o regulowanej wysokości z systemem podnośnikowym.
SOV będzie napędzany wysokoprężnym silnikiem spalinowo – elektrycznym (Diesel-Electric), w którym silniki spalinowe napędzają zespoły prądotwórcze, zasilające silniki elektryczne, które z kolei napędzają śruby o skoku stałym. Statek będzie spełniał normy emisji spalin EPA Tier 4 i będzie wyposażony w opatentowany przez ECO napęd o zmiennej i regulowanej prędkości obrotowej (Variable Frequency Drive - VFD) w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
GL