Offshore

Na poniedziałek zapowiedziano przybycie do Szczecina jednostki rzadko spotykanego w Polsce rodzaju. Jest to niemal 140-metrowej długości statek przeznaczony do układania, ze zwojów, rurociągów podmorskich niewielkich średnic. Apache II pozostanie prawdopodobnie w Szczecinie na dłużej.

Statki takie używane są głównie na morskich polach wydobywczych ropy i gazu. Kryzys na rynku offshore skutkuje wyłączaniem z eksploatacji wielu specjalistycznych jednostek tego sektora.

Również armator TechnipFMC ogłosił niedawno, że zamierza "odstawić na sznurek" dwie swoje jednostki - G1200 i właśnie Apache II. Zadeklarował przy tym, że będzie to tzw. cold stacking, czyli wyłączenie z eksploatacji "na zimno" z wyłączeniem działających normalnie na statku systemów, z elektrownią okrętową na czele. co zazwyczaj oznacza intencję odstawienia statku "na sznurek" na dłuży okres.

Wiążą się z tym zwolnienia grupowe, choć nie na wielką skalę. Zatrudnienie większości marynarzy, oficerów i techników na tych statkach wygasło wraz z zakończeniem okresowych kontraktów. Redukcji ulegnie natomiast, w związku z wyłączeniem z eksploatacji wspomnianych dwóch statków, sześć etatów oficerskich.

Apache II zacumować ma w Szczecinie przy nabrzeżu Bułgarskim, które już nie raz służyło jako postojowe statkom wyłączanym z eksploatacji.

Armatorem (właścicielem) statku Apache II, przybywającego w poniedziałek, 5 października 2020 r., do Szczecina, jest North Sea Shipping Holding AS z Norwegii, a armatorem zarządzającym jest North Sea Shipping AS, także z Norwegii.
Operatorem i armatorem zarządzającym statku jest Technip UK Ltd z Wielkiej Brytanii, który odpowiada także za zarząd techniczny statku.

Apache II (nr IMO 9397951) został przebudowany do obecnej funkcji i postaci w 2010 roku we własnej stoczni Technip w fińskim Mantyluoto, a zbudowany rok wcześniej w stoczni Metalships & Docks, S.A. w Vigo w Hiszpanii.

Specjalnością statku Apache II jest układanie sztywnych rur zwijanych o średnicy do 16 cali, na głębokościach do 1500 m, a także rurociągów typu "rura w rurze" (koncentrycznych), w tym Electrically Trace Heated PiP. Statek układa także rurociągi elastyczne i połączenia pępowinowe (umbilicals) na głębokościach do 3000 m, a dzięki dodatkowemu bębnowi może instalować linie przesyłowe typu "piggyback".

Charakterystyka podstawowa: długość całkowita - 137,50 m, szerokość konstrukcyjna - 27,00 m, zanurzenie - 6,50 m, wysokość boczna - 9,70 m; tonaż pojemnościowy brutto 10 363, nośność 7000 t; łączna moc napędu głównego - MCR 14 760 kW (20 068 KM), CSR 12 544 kW (17 056 KM); prędkość maksymalna - 15 węzłów, prędkość eksploatacyjna - 10 węzłów.

Cechy i możliwości: unikatowa metoda "reel lay" układania rurociągów o małej i średniej średnicy; statek pozycjonowany dynamicznie (DP2); zintegrowany system sterowania; zestaw żurawi pokładowych; główny bęben i bęben pomocnicze; rampa dla rurociągów; system do prostowania rurociągów; napinacz rurociągów; opaska zaciskowa do rur; wciągarka do wydawania i wybierania końców rurociągów; lądowisko do śmigłowców; 3 studnie kadłubowe (moonpools); baza zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV).

Apache II ma słynnego w branży imiennika i poprzednika. Apache, zbudowany w Galveston w Teksasie w 1979 - był jednym z najbardziej znanych, rozpoznawalnych i najbardziej zasłużonych w technicznym rozwoju branży offshore. Zrealizował ponad 400 projektów układania rurociągów, w tym pierwszy w historii sztywny rurociąg koncentryczny (rigid pipe-in-pipe).

PBS

Fot.: Dean Porter / wwwshipshots.blogspot.com; TechnipFMC

Apache II
Apache II
Apache IIApache II
-25 postój w Szczecinie
A co nas to obchodzi co ten statek robi i jaką ma charakterystykę techniczną. Przypłynął postać sobie za nieduże polskie pieniądze, bo w Norwegii zapłaciłby kilka razy więcej...
04 październik 2020 : 07:03 wacwac | Zgłoś
+32 nie rozumiesz
nie rozumiesz idei portali branżowych, specjalistycznych.

nie interesuje cię to? idź sobie na Onet lub WP.
04 październik 2020 : 07:20 tomtom | Zgłoś
+15 grosz
lepszy grosz niż ZERO
04 październik 2020 : 09:07 Masz | Zgłoś
0 nie tylko cpanie
a mnie to interesowalo...
29 marzec 2021 : 10:40 jaro | Zgłoś
+11 Postój statku
Nie chodzi o to że w Norwegii byłoby drożej, będzie zaokrętowany w Polsce bo tam pływy morza bałtyckiego są bardzo małe w porównaniu z innymi portami w basenie morza północnego. W takim przypadku statek może być całkowicie wygaszony i nikt nie musi go doglądać. A uwierz mi, nawet w Polsce nie jest tani taki postój.
04 październik 2020 : 14:54 Eryk-Antykleryk | Zgłoś
+1 do antykleryka
na Baltyku nie ma plywow elektryku... bez komentarza
05 październik 2020 : 13:36 marinero_28 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter