W niedzielę, 22 grudnia br. po godz. 13 platforma Petro Giant opuściła basen Portu Północnego, gdzie w ostatnich miesiącach była przygotowywana do wierceń na Morzu Bałtyckim. Platforma zostanie przeholowana na złoże B3, gdzie rozpocznie prace rekonstrukcyjne siedmiu odwiertów (B3-5, B3-6, B3-8, B3-9, B3-13, B3-14, B3-15).
Cała operacja od rozpoczęcia holowania, po pozycjonowanie oraz prealody – czyli dociążanie i stabilizację platformy w miejscu postoju – ma potrwać około 70 h. Dystans holowania to 76 mil morskich. W operacji biorą udział 2 holowniki – Bazalt i Akul oraz statek asysty. Okno pogodowe pozwoliło na wyjście platformy w morze.
Warunki pogodowe dla takich operacji są ściśle określone. Wiatr maksymalnie do 25 węzłów, a fale nie większe niż 2 metry. Nad całą operacją czuwa dowódca zadania holowania Tow Master – kapitan Dariusz Pańczyniak.
22 października 2019 roku platforma Petro Giant została zarejestrowana przez dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i wpisana do rejestru statków morskich. Jednostka otrzymała
polską banderą. Platformę Giant LOTOS Petrobaltic zakupił od firmy Maersk w czerwcu br. To piąta i największa ze wszystkich jednostek należących do tej gdańskiej spółki. Zbudowana w 1986 roku w Japonii platforma została w pełni zmodernizowana w 2012 roku. Wcześniej platforma należąca do duńskiego armatora operowała na wodach Morza Północnego.
Podstawowe parametry jednostki:
Długość: 84.00 m
Szerokość: 90.0 m
Długość nóg: 160 m
Wyporność: 24,284.6 t
Maksymalna głębokość akwenu: 350 ft /107 m
Maksymalna wysokość fali: 27.0 m
Średnia prędkość wiatru: 43.5 m/sec
Maksymalny prąd: 1.15 m/sec
Air gap: 21.2 m
Platforma może wiercić do głębokości 25 000 stóp (7,620 m).
REL/SL
Fot.: Sławomir Lewandowski, Fot, Marcin Koszałka / PortalMorski.pl, Fot. LOTOS Petrobaltic S.A
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.